Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-04-07

Inte mycket sig likt på Swedish Matchs stämma - ett  minimum av ansvariga personer och ägare på plats

Lokalen i biografen Skandia på Drottninggatan i Stockholm kände vi dock igen liksom ledningen på plats på podiet: styrelsens ordförande Conny Karlsson, VD Lars Dahlgren, chefsjuristen Marie-Louise Heiman plus advokat Urban Båvestam som ledde stämman.  Ingen ytterligare i styrelsen eller valberedningen deltog, men tillgängliga per telefon vid behov.

Av totalt ett dussintal deltagare representerade fyra personer innehavet för storbankers utländska kunder och Tredje AP-fonden, tillsammans cirka 90 procent av antal röster/kapital vid dagens stämma.

Lars Dahlgren höll ett VD-tal av normal längd som läggs ut på hemsidan. Talet innehöll också en exposé av Swedish Matchs utveckling de senaste tjugo åren. År 1999 avyttrades cigarettverksamheten och rökfria produkter spelar en större och större roll för Swedish Matchs omsättning och resultat. Idag har bolaget en bred portfölj rökfria produkter, bland annat Zyn som introduceras i fler och fler länder. Dahlgrens föredrag innehöll också en lärorik beskrivning över misslyckade försök genom åren på den amerikanska marknaden. Idag är de framgångsrika med egen tillverkning och betydande försäljning.

Lars Dahlgren kommenterade Coronakrisen och sade att hittills har de inte noterat någon minskad efterfrågan på Swedish Match´s produkter. Fabriken i Dominikanska republiken har varit stängd en period pga myndigheternas åtgärder  och beräknas snart öppna igen. Swedish Match har tillsatt en intern krisorganisation med uppgift att minimera risker för anställda och kunder. 

Mötesordföranden läste upp valberedningens förslag. Det blev omval av Conny Karlsson (ordförande), Andrew Cripps (vice ordförande), Wenche Rolfsen, Jacqueline Hoogerbrugge, Pauline Lindwall och Joakim Westh, Alexander Lacik valdes till ny ledamot i styrelsen. Alexander har en bred bakgrund med ledande befattningar i konsumentvaror utomlands samt är VD för Pandora. 

Ett mål för Swedish Match är att öka utdelningen varje år.  I resultatet för 2019 fanns utrymme för detta och beslut fattades att höja från 10:50 sek per aktie till 12:50. 

Swedish Match omsätter cirka 14,7 miljarder sek (12,9), och rörelseresultatet är 5,8 miljarder sek (4,9).  De är stora på snus och har en mängd varumärken. De har i genomsnitt 6 270 anställda och egen tillverkning i sju länder. De arbetar för en värld utan cigaretter. 

Bevakare och skribent: Charlotta Malm

 

 

 

Författare Bolagsbevakningen

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.