Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2014-08-21

InXL Innovation: Avensia bygger ny B2B-lösning till Ahlsell

Avensia, Nordens främsta e-handelsleverantör, skapar modern e-handel
för Ahlsell. Det är en ny revolutionerande omnichannel-lösning som
bygger på plattformen EPiServer Commerce, samt sök- och
relevansmotorn eSales. Projektet beräknas bli en av de största
e-handelslösningarna inom företagsförsäljning i Sverige.

Ahlsell bedriver försäljning av VVS, el, verktyg & maskiner, kyl och
GDS (gör det själv), för professionella användare. Företaget har
funnits sedan 1909 och är ledande på den svenska marknaden. Deras
senaste utmaning är att skapa en fullständig omnichannel-lösning där
Ahlsells kunder ska få en behaglig och inspirerande köpupplevelse.

"Vår e-handel ska ge en kundupplevelse motsvarande den som ledande
B2C-sajter erbjuder. Det är viktigt för oss att kunna marknadsföra
våra varor med berikad information, där varje produkt berättar sin
egen historia med hjälp av text, bilder och filmer. Vi vill helt
enkelt göra det lättare att vara proffs", säger Mårten Forsell, Head
of E-Business på Ahlsell.

Efter att ha utvärderat ett flertal alternativ valdes EPiServer
Commerce som plattform för den nya omnichannel-lösningen. Stor vikt
kommer att läggas på att plattformen ska vara personaliserad och
kategoriserad med hjälp av sök, navigering och filtrering bland
företagets dryga 100.000 artiklar.

"Efter att vi tittat på de plattformar marknaden erbjuder föll valet
på EPiServer Commerce som innehåller stöd för de komplexa krav vi har
i vår verksamhet. Andra viktiga parametrar var att gränssnittet för
administration kändes som det mest användarvänliga och moderna, samt
att tillgången till expertkonsulter på plattformen gjorde valet
tydligt för oss", berättar Mårten.

Avensia fick uppdraget att implementera plattformen, som de
kompletterar med sök- och relevansmotorn eSales från Apptus.
Motiveringen var att Avensia har lång erfarenhet och många starka
referenser från tidigare EPiServer Commerce-projekt. De har också
nyligen lanserat ett flertal andra lyckade B2B-lösningar såsom
procurator.se, ocay.se, och bona.com.

"Avensia har visat upp stor kunnighet inom e-handel och förståelse för
våra specifika behov. Vi har sett flera av deras tidigare lösningar
och tror på deras kapacitet att möta våra målsättningar. Det är kul
att vi får möjligheten att arbeta med kompetenta människor och vi
upplever ett mycket givande kunskapsutbyte med Avensia" berättar
Mårten.

För Avensia är det nya projektet en sporrande uppgift. Ahsell är ett
företag som inte bara vill ha en bra e-handel, utan vill vara bäst i
branschen. Målet är att lösningen ska bli en av de främsta i Sverige.
För att optimera arbetet implementeras plattformen tillsammans med
Best Practice-lösningen Avensia EPICS.

"Ahlsell är ett spännande projekt och en perfekt utmaning för oss då
de har höga målsättningar och krav på sin e-handel. De har sett
potentialen i att skapa en komplett omnichannel-lösning vilket kommer
att ge dem en stor fördel mot sina konkurrenter" menar Jörgen
Bertilsson, Vice VD på Avensia.

* * *

För mer information, kontakta:

Jörgen Bertilsson, vVD Avensia, +46 709-681000 eller epost
jorgen.bertilsson@avensia.se

Per Wargéus, VD InXl innovation AB, +46 707-318908 eller epost
per.wargeus@inxl.se

InXL innovation AB är moderbolag i en IT-koncern bestående av fyra
dotterbolag. Avensia AB är experter på att konvertera besökare till
köpare med hjälp av en design som leder användarna från start till
mål i kundanpassade e-handelslösningar. Grade AB erbjuder kompletta
e-Learninglösningar i form av utbildningsplattform, författarverktyg,
enkätverktyg och en mängd konsulttjänster, som t ex utveckling av
skräddarsydda e-Learningkurser. Mashie AB erbjuder ett tidsbesparande
verksamhetssystem för all kostplanering inom restaurang och
storhushåll. Force12 är det senaste bildade bolaget och erbjuder
expertkonsulter inom systemutveckling. Inom koncernen arbetar ca 80
personer i Lund, Helsingborg, Stockholm och Köpenhamn. InXL
innovation AB är listat på First North Premier under namnet INXL. Läs
mer på www.inxl.se. Remium Nordic AB är bolagets likviditetsgarant
och Certified Advisor och nås på tel: +46 8 454 32 00 eller
www.remium.se.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/inxl-innovation/r/avensia-bygger-ny-b2b-losnin...

Författare Hugin

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.