Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2018-10-16

IPO: ADVERTY SATSAR PÅ ANNONSTEKNIK FÖR AR, VR OCH MOBILT - VD

STOCKHOLM (Direkt) Annonsteknikföretaget Adverty skapar nya sätt att annonsera
i virtuell verklighet (VR) och förstärkt verklighet (AR) samt på
mobiltelefoner och surfplattor, där man går ifrån påträngande och störande
annonser till en värld där konsumenten och reklambudskapet "istället
samspelar sömlöst".

Det säger Advertys vd Niklas Bakos i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt inför
bolagets listning på First North som föregås av en nyemission på 20 miljoner
kronor.

Han berättar även om den patentsökta teknik som bolaget bygger som ska lösa
det stora problem som branschen för digital annonsering har i dag, nämligen
hur man kan avgöra när en annons faktiskt blir sedd.

Vilka kunder siktar ni på att ha?

"Vi möjliggör våra annonser genom tredjepartsspel- och

applikationer i VR, AR och mobilt, där utgivarna tjänar pengar på att visa
annonser i sina alster. Intäkterna kommer från våra kunder på andra sidan,
det vill säga annonsörerna, och dessa kan vara varumärket direkt, exempelvis
Coca-Cola, men också varumärkets mediebyrå, apputvecklare som själva vill
annonsera eller programmatiska handelsplatser där digitala annonser och
annonsplatser för närvarande handlas per automatik."

Foto: VR-annonsering med Coca-Cola. Bildkälla: Adverty

"If you´re good at something - never do it for free", säger Jokern i en känd
Batman-film. Ni uppger att ni har hanterat över 10 miljoner annonser gratis -
varför?

"Nästan alla dessa har använts för att testa plattformens skalbarhet och
funktionalitet skarpt på marknaden i ett icke-kommersiellt syfte där vi också
har sett möjligheten att kunna bruka detta i marknadsföringssyfte mot
utvecklare."

Vad ska ni göra med emissionspengarna?

"Vi är nu i ett skede där våra plattformar för VR, AR och mobilt ska ut
kommersiellt på den globala marknaden. Det är framförallt till detta som
emissionspengarna ska gå. Vår mobila plattform lanseras på en marknad som
redan nu är stor och mogen, samtidigt som VR och AR fortfarande ligger ett
par år bort innan massmarknad. Tekniken rullar dock på snabbare än vad många
tror."

AR-tekniken anses inte ha slagit igenom lika snabbt som vissa i branschen
hade
förväntat sig. Hur stor är risken att ni är för tidigt ute med er affärsmodell
och teknik?

"Det finns en risk att marknaden för VR och AR tar aningen längre tid att växa
till sig än man tror, men vi känner oss rätt lugna med detta trots allt
eftersom vi även har en plattform för vanliga mobiltelefoner och surfplattor
som vi kan generera intäkter med i en redan mogen global bransch."

Vad har ni för förväntningar på när plattformarna ska gå live 2019? När
hoppas
ni att intäkterna ska börja komma?

"Vi räknar med intäkter genom alla tre plattformar AR, VR och mobilt under
2019, med stora förhoppningar om att AR på riktigt börjar nå ut till
konsumenten samt att vår plattform för mobilspel får en rejäl start med stor
räckvidd."

Ni har som mål att nå lönsamhet under tredje kvartalet 2019. Vilka är de
största utmaningarna för att lyckas med det?

"Den största utmaningen i närtid är att lansera vår mobila plattform och att
under de kommande månaderna därefter kunna leverera flertalet annonsörer till
mobilspel med stor spridning. Där har vi definitivt ett par intressanta
affärer på gång."

Att utveckla ett AR-spel tar ju viss tid. Hur ser era tidsplaner ut i det
perspektivet?

"Vår AR-plattform är redo och vi tror att det kommer en våg av AR-innehåll
under 2019, som utvecklare har suttit med under hela 2018."

Foto: Annonsering i kommande VR-spel. Bildkälla: Adverty

Hur många anställda och konsulter har ni och hur ser anställningsplanerna ut?

"Vi är sju personer i Stockholm, en säljchef i London och ett tekniskt team på
åtta personer i Lviv i Ukraina. Under 2019 kommer vi att anställa inom både
teknik och sälj, framförallt i Stockholm. Planer finns även på att öppna upp
i New York inom kort."

Hur ser ni på konkurrensen? Hur skiljer ni er från andra digitala och
virtuella marknadsföringslösningar?

"Det finns viss konkurrens runtom i världen, som i USA, England och Israel,
men det är många som fokuserar på antingen 360-video eller det vi kallar för
Snapchat-annonser, alltså ansiktsmasker via AR och mobilens framåtriktade
kamera. Det är inte riktigt det vi gör på Adverty. Vi bygger ett
annonsnätverk där vi kontrollerar både annonsen och annonsytan och kan göra
detta genom olika typer av annonsformat."

Adverty utvecklar flera algoritmer, bland annat för att öka förståelsen kring
när en annons har blivit uppmärksammad. Algoritmen Brain Impression läser av
synfältet och bedömer hur användare ser sponsrat innehåll.

Hur vet ni vad folk tittar på när de går runt i en VR/AR-miljö? Krävs det
mätning av ögonrörelser (eye-tracking)?

"Eye-tracking kommer att möjliggöra för extra funktionalitet i vår plattform,
men tekniken vi har tagit fram är mer riktad mot samspelet mellan människans
öga och hjärna, det vill säga hur och när man egentligen uppfattar det man
ser. Trots att människan ofta riktar blicken mot eller stirrar på föremål,
upptas mycket mer än så av det som visas i ens synfält. Här tittar vi på
detaljer såsom var i synfältet annonsen befinner sig, infallsvinklar och
ytor, ljussättning i rummet, ifall andra föremål står i vägen - allt detta
flera gånger per sekund, för att i slutändan kunna avgöra när konsumenten har
sett annonsen."

Är ni beroende av egenutvecklade lösningar eller kan ni använda andras
tekniker såsom eye-tracking som kanske blir mer standard?

"Vi är tidigt ute på nya plattformar som kan ersätta dagens befintliga media.
Här finns det idag inga standarder för hur annonsering bör och ska gå till.
Därför blir det extra intressant att utveckla exempelvis Brain Impression och
kunna använda sig av vår teknik för att driva branschen framåt. Eye-tracking
i all ära - eye-tracking löser inte hela ekvationen."

Hur undviker ni att dra på er alltför stora utvecklingskostnader? Jobbar ni
med partnerskap? Finns det teknologier som andra har utvecklat som ni kan dra
nytta av?

"Vi har framförallt byggt en otroligt skalbar plattform, vilken gör att våra
utvecklingsteam inte behöver bli alltför stora. Samtidigt är vi först ut i
världen med att kunna leverera en plattform för VR och AR som är kompatibel
med programmatiska standarder enligt Open RTB och IAB, vilket innebär att vi
kan plugga in plattformen på stora existerande handelsplatser för
automatiserad annonshandel."

Foto: Konceptbild kring annonsering med mätbar kampanjdata. Bildkälla: Adverty

Hur hanterar ni alla regelkrav kring datahantering? Kommer konsumenter att
vilja dela med sig av den information som krävs för att er teknik ska
fungera?

"Vi följer de nya lagarna kring GDPR samt branschens alla regler kring
säkerhet. Den framtida teknik som vi utvecklar kommer självklart att få dessa
regelverk att titta på hur man behöver anpassa befintliga lagar med kommande
möjligheter och lösningar och där hoppas vi att få kunna vara med och
påverka, till det positiva för alla parter inklusive konsumenten."

Teckningsperioden i nyemissionen på 20,3 miljoner kronor pågår till tisdagen
den 16 oktober. Teckningskursen uppgår till 7:50 kronor per aktie,
innebärande en värdering av bolaget på 79,8 miljoner kronor före
kapitaltillskottet.

I prospektet finns inga teckningsförbindelser eller garanter angivna. Det
finns en övertilldelningsoption på 3 miljoner kronor.

Ett antal investerare motsvarande cirka 74 procent av antalet utestående
aktier innan emissionen har avtalat om så kallad lock-up som innebär att de
inte får sälja aktier under en tolvmånadersperiod. Undantag från sådana avtal
kan i vissa fall medges.

Första beräknade handelsdag för Adverty-aktien på Nasdaq First North är
torsdagen den 25 oktober.

---------------------------------------
Johan Lind +46 8 5191 7954

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.