Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-11-04

IPO: AMIDO SKA VÄXA MED DIGITALA NYCKLAR OCH SMART PASSAGE - VD

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Amido, som levererar tjänster för att förenkla
passageadministrationen för fastighetsägare, avser växa genom bolagets
befintliga digitala tjänst samt nya tjänster kring så kallad smart passage
för leverans av exempelvis e-handelsvaror direkt in i bostäder.

Det säger Amidos vd Johnny Berlic i entv-intervjumed Nyhetsbyrån Direkt inför
listningen av bolagets aktie på handelsplattformen Spotlight Stock Market.

Han berättar om den tuffa konkurrensen kring smarta leveranser och
utmaningarna med att snabbt skala upp bolagets verksamhet för att nå
försäljningsmålen som kräver kraftigt tillväxt på bara ett par år, både i
Sverige och i andra EU-länder.

Amido hjälper fastighetsägare som har passersystem att administrera alla sina
behörigheter så att rätt personer kan komma in i de dörrar de ska vid rätt
tidpunkt. Bolaget har stora fastighetsföretag som Vasakronan, Fabege och
Balder som kunder. Även regioner som Västra Götalandsregionen och Region
Örebro län ingår i kundkretsen.

I stället för att tillhandahålla egna passersystem erbjuder Amido en slags
metatjänst som skapar ett smidigare gränssnitt för framförallt stora
fastighetsägare som har flera olika digitala passersystem installerade.

Kunden betalar för tillfället 3 kronor per digital nyckel och månad, upp till
1.000 digitala nycklar, följt av mängdrabatter däröver.

https://youtu.be/LvJN08-jKyo

Bild: Nyhetsbyrån Direkts reporter Johan Lind intervjuar Amidos vd Johnny
Berlic till höger.

Amido kan hantera närmare 20 olika passersystemfabrikat.

"Med dem täcker vi in 95 procent av alla digitala nycklar som vi bedömer finns
i Sverige i dag", säger Johnny Berlic.

Ni har som operativt mål att öka antalet digitala nycklar från dagens 660.000
stycken till 10 miljoner 2022, även om ni räknar på 5 miljoner i prospektet.
Hur mycket av tillväxten planeras ske i Sverige respektive andra EU-länder?

"I Sverige ser vi att vi kommer att få drygt en tredubbling av våra
standardabonnemang på huvudtjänsten Alliera till 1,5 miljoner, men vi kommer
även att ta fram nya produkter, bland annat passersystemshosting. Det är en
så kallad freemium-tjänst, ett slags försteg till att använda vår
huvudtjänst, som kommer att gå ut internationellt, framförallt inom EU. Där
kommer flera miljoner nycklar att hamna. Det blir en säljtratt där vi vet
vilka system vi ska integrera så att vi kan konvertera kunden till Alliera."

Är passersystemleverantörerna i andra EU-länder desamma som i Sverige eller
är
det nya leverantörer för er?

"Inom passersystem är det oerhört fragmenterat med många olika lokala
varianter. Bara i Sverige finns det ett tiotal inhemska märken som inte har
väsentlig närvaro utomlands. De flesta fastighetskunder har flera av de stora
fabrikaten, men även kryddat med mer lokala leverantörer. Därför behöver vi
integrera fler system för att kunna komma ut på marknaden."

Hur ser era fortsatta tillväxtmöjligheter i Sverige ut med tanke på att ni
hittills antagligen har fokuserat på att plocka lågt hängande frukter i form
av stora fastighetsägare?

"Vi ser att vi kommer att tredubbla antalet digitala nycklar i Sverige
oavsett. Genom tjänster som Smart Passage, såsom att kunna få matleveranser
och annat raka vägen in i lägenheten, och tillträde för ambulans, kommer även
vanliga bostadsrättsföreningar att kunna bli kunder. Vi kommer inte att sälja
till mindre föreningar genom att knacka på dörren. Med tanke på den lilla
abonnemangsavgift som krävs för att släppa in ambulans kommer kunderna att
kunna teckna avtal direkt via internet", säger Johnny Berlic.

Enligt prospektet har bolaget i nuläget sammanlagt 29 kunder. För att nå sina
mål bedömer Amido att bolaget totalt behöver skaffa cirka 100 kunder av samma
genomsnittliga storlek som bolaget har i dag, samt 1.000 nya betydligt mindre
kunder såsom företag som är hyresgäster, samt 10.000 kunder på
fastighetsnivå, alltså mindre fastighetsägare.

Ni gör en nyemission på 33 miljoner kronor. Vad tänker ni göra med pengarna?

"Vi avser använda dem till att expandera till Europa genom att integrera fler
passersystem och bygga för att utveckla freemium-lösningen samt att utveckla
produktområdet Smart Passage (Distributed Access Exchange, DAX) som tjänsten
Smart Passage från SOS Alarm är byggd på. Tjänsten inkluderar även alla
matleverantörer och paketleverantörer. Vår målbild är att 100.000 lägenheter
nästa år ska ha möjlighet att få tillgång från alla de här leverantörerna via
vårt system."

Leverans 'den sista kilometern' är ett ganska hett område. Hur är
konkurrensen?

"Området är grymt hett. Det är väldigt många som försöker lösa leveransen de
sista 30 meterna. Jämför man med vår huvudprodukt Alliera, där det knappt
finns någon konkurrens, är det oerhört hög konkurrens kring 'den sista
kilometern' med nystartade bolag i Sverige och utomlands, samt jättar som
Amazon, Telia, Assa Abloy med flera. Vi har en stor fördel i att vi redan har
tillgång till den installerade basen av passersystem. Där de flesta andra
vill installera ytterligare en teknisk pryl använder vi system som redan
finns. Därmed får fastighetsägarna bättre nytta av sin investering och kan
tjäna lite pengar i processen genom att välja att få betalt för inpasseringen
från tredje part. På det viset hjälper vi våra kunder och gör dem i sin tur
mer attraktiva för sina kunder såsom hyresgäster, bostadsrättsmedlemmar eller
kontorsfastighetskunder."

Ni anser att de nya personuppgiftsreglerna i GDPR har gynnat er. Väntas den
faktorn klinga av framöver när alla aktörer redan har agerat för att uppfylla
kraven, eller kan GDPR stödja er tillväxt även framöver?

"GDPR är lag och det blir vi inte av med. Tvärtom har nu motsvarande över 3
miljarder kronor delats ut i GDPR-böter och det har kommit in 250.000
anmälningar i årstakt. Även en liten sak som en passer-tagg klassas som
personinformation, och därför måste företag och organisationer kunna svara på
om man har någon information om individen och kunna radera informationen. Det
har gjort att själva kontrollen på passersystemen och vilka taggar som finns
helt plötsligt har blivit en fråga för ledningsgruppen. Man kan inte bara
strunta i det som man har kunnat göra tidigare. Det ser vi som en stor fördel
för oss, för även gamla passersystem blir GDPR-kompatibla med vår tjänst."

Era intäkter växte till närmare 14 miljoner kronor 2018. Amido har som
finansiellt mål att ha intäkter på 93 miljoner kronor år 2022, alltså det år
som börjar om bara drygt två år. Vad ser du som de största utmaningarna för
att nå dit?

"Den första stora utmaningen är rekryteringen. Vi har redan kunnat börja
rekrytera, men vi ska så snabbt som möjligt upp till 35 personer. Steg två är
att bygga en del av de tjänster vi har talat om och att få ut produkterna på
marknaden. Smart Passage kommer att lanseras mycket snart. Sedan kommer
tjänsten för ambulans. Vi ska bygga upp och få intäkterna från de här
tjänsterna och sedan under det sista året skala upp rejält. Det är först
under 2022 som vi räknar med att faktiskt kunna få riktiga intäktsströmmar
från utlandet. Det är första året som utlandsförsäljningen ska överträffa
försäljningen i Sverige."

Marginalen för resultatet före skatt ska samtidigt vara 20 procent då, enligt
Amidos målsättning. Under 2018 var denna marginal ungefär 9 procent.

Hur mycket pengar finns det i en tjänst för att släppa in ambulans, jämfört
med andra passersystem med många fler digitala nycklar?

"I just den tjänsten ligger det inte så många digitala nycklar. Där har vi
tänkt att ta betalt baserat på de lägenheter som ambulansen kan få tillträde
till. Det blir bara några hundralappar för en fastighet, men det finns 2,4
miljoner lägenheter i Sverige, vilket gör det till en bra affär för både
samhället och för Amido", säger Johnny Berlic.

Amido värderas i erbjudandet till 92 miljoner kronor före kapitaltillskottet.
Inför noteringen gör bolaget en nyemission på 33 miljoner kronor.

Teckningsperioden pågår mellan den 23 oktober och den 8 november.
Teckningskursen är 5:50 kronor per unit, innebärande 5:50 kronor per aktie
eller strax därunder med tanke på den teckningsoption som ingår och som kan
utnyttjas i april 2021.

Emissionsgarantier har tecknats för 25 miljoner kronor, motsvarande 76 procent
av emissionsbeloppet. Kostnaden för emissionen beräknas uppgå till cirka 5
miljoner kronor, varav kostnaden för garantier är runt 2,9 miljoner kronor.

Första planerade handelsdag för Amido-aktien på Spotlight Stock Market är den
2 december.

Göteborg Corporate Finance är finansiell rådgivare till Amido medan Aqurat
Fondkommission agerar emissionsinstitut.

---------------------------------------
Johan Lind +46 8 5191 7954

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.