Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-04-12

IPO: EVENDO SKA AUTOMATISERA EVENTBOKNINGSMARKNADEN - VD

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Det danska företaget Evendo ska automatisera
eventbokningsmarknaden världen över för att förbättra effektiviteten för alla
involverade parter, en uppgift som dock är relativt komplex.

Det säger Evendos grundare och vd Kasper Larsen i entv-intervjumed Nyhetsbyrån
Direkt inför listningen av bolagets aktier på en svensk handelsplattform
såsom Nasdaq First North.

"Varje år arrangeras drygt 100 miljoner mindre events i Europa och USA.
Eftersom det inte finns automatisering inom eventmarknaden görs bokningarna
fortfarande manuellt via e-post eller telefon. Därmed slösas mycket tid bort
i kommunikation fram och tillbaka. Genom att automatisera processen
förbättras effektiviteten enormt för alla involverade parter", resonerar
Evendo-grundaren.

Eventmarknaden är uppskattningsvis sju gånger större än hotellmarknaden där
folk är vana vid automatiska bokningsprocesser, pekar Kasper Larsen på.

"Om du vill åka på semester fyller du i dina kriterier på en
hotellbokningssida och får möjligheter att boka - på eventmarknaden existerar
inte detta", säger han.

Hur får ni era intäkter?

"Vi får intäkterna på samma sätt som en hotellbokningsportal - vi tar en andel
av varje boknings slutpris, vilket innebär att det är kostnadsneutralt för
kunden."

Bild: Nyhetsbyrån Direkts reporter Johan Lind intervjuar Evendos grundare och
vd Kasper Larsen till höger.

Vilken typ av leverantörer gillar att gå via er lösning?

"Events kan vara så många saker, så det är nödvändigt att fokusera. Vi har
valt att främst satsa på mindre events, vilket vi definierar som maximalt 100
deltagare. Omkring 57 procent av alla events ligger i den kategorin. De
fokuserar huvudsakligen kring aktiviteter. Det kan exempelvis vara en team
building-dag för en avdelning i en stor organisation. Sedan erbjuder vi
stödprodukter såsom transporter, mat och lokaler."

Exempel på aktiviteter är Gokart, ölprovning och paintball.

Kan inköparen kommunicera direkt med leverantören, eller sker all
kommunikation bara med Evendo ?

"Hela konceptet är att det inte ska behövas någon ytterligare kommunikation.
Det är idén med automatisering. När man bokar ett hotellrum via Booking.com
ringer man inte hotellet - man antar att allt sköts av Booking.com. Vi har
byggt våra system på ett sätt så att vi vet exakt vilken information som
behövs för att alla tjänster ska kunna bokas på ett framgångsrikt sätt. Under
bokningsprocessen säkerställer vi att vi får den informationen från kunden
och skickar informationen till leverantören. Därmed kan processen
automatiseras trots att det är en speciell tjänst."

Hur hanterar ni om kunden har behov av ytterligare information från
leverantören inför ett bokningsbeslut, exempelvis om man har särskilda
önskemål?

"Om det behövs kan kunden göra en reservation för tjänsten. Då sammanlänkas de
två parterna och kan diskutera eventuella speciella önskemål. Men det är
faktiskt en teoretisk fråga som aldrig uppstår."

Bild: Från Evendos hemsida i mars 2019.

Ni har lanserat er tjänst i Danmark och Storbritannien. Hur ser era
tillväxtplaner ut framöver?

"Vi har varit aktiva i Danmark ett tag och det har varit en del av
utvecklingsarbetet. Vi lanserade i London i december 2018 och räknar med att
expandera till de flesta stora marknader i Europa och USA under de närmaste
åren. Vi har precis grundat ett helägt dotterbolag i Nederländerna och
förväntar oss att lansera Evendo där i slutet av andra kvartalet."

Behöver ni ha lokal personal för att vara aktiva i ett land?

"Vi har spenderat mycket tid och resurser på att optimera och automatisera vår
verksamhet och kan nu starta på en ny marknad nästan utan lokal organisation.
Det gör det relativt billigt och otroligt effektivt för oss att skala upp."

Exempelvis transportbokning kan säkert vara komplext i sig självt. Hur ska ni
lyckas ha en bra tjänst inom många olika serviceområden och samtidigt
koordinera det?

"Det är komplext - mer komplext än vad de flesta tror. Ett hotellrum har
typiskt sett 365 kombinationer under ett år medan vår genomsnittliga produkt
har 155.000 kombinationer på grund av olika möjliga tidpunkter och priser.
Därutöver består många events av olika produkter och tjänster i sig. Eftersom
det är komplext har vi investerat motsvarande 20 arbetsår och 40 miljoner
kronor i utvecklingen av plattformen som kan automatisera detta", säger
Kasper Larsen.

"Utöver bokningsfunktionen har vi byggt ett planeringsverktyg som möjliggör
för kunden att strukturera upp dagen och fylla den med produkter och
aktiviteter från Evendos lager - eller egna produkter. När man bygger sin dag
hjälper Evendo Planner med budgetöversikt, beräkning av transporttider och
varningar om det finns något som inte är anslutet."

Evendo siktar på en omsättning på cirka 104 miljoner kronor 2019 och 446
miljoner 2022.

Hittills har Evendo bara haft låga intäkter. Varför bör en investerare känna
förvissning om att
bolaget kommer att generera de snabbväxande intäkter ni siktar på?

"Hittills har vi primärt varit verksamma i Köpenhamn som har ungefär 1 miljon
invånare. Expansionen till London har vuxit vår marknad med faktor 13. Våra
förutsägelser baseras på våra historiska prestationer i Danmark. Våra
antaganden är att vi kommer att ha samma utveckling på andra marknader, även
om vi förstås hoppas att kunna prestera ännu bättre. Eftersom vår plattform
är densamma oavsett marknad är geografisk expansion det naturliga för oss,
snarare än att penetrera befintliga marknader med fler tjänster. Om vi bara
lyckas lika bra som vi har gjort hittills kommer vi att få den tillväxt vi
har som målsättning."

Hur ska ni förhindra folk från att använda er app för att hitta leverantörer
och sedan boka direkt med leverantörerna och
kringgå er?

"Det är en fråga jag ofta får. Om kunderna vill så får de göra det - man
varför skulle de? Vi erbjuder bästa pris-garanti, så kunden kan inte hitta
ett bättre pris. Det är en del i vårt kontrakt med leverantören. Vi erbjuder
även kunden överlägsen effektivitet och bekvämlighet. Leverantörerna sparar
också mycket tid när det gäller kundkontakt så de har heller inget incitament
att kringgå oss."

Vilken konkurrens möter ni?

"I nuläget nästan ingen. Vi är de första som gör detta så det finns ingen
direkt konkurrens. Visst finns det många upplägg i eventbranschen, men vi är
först med att automatisera hela boknings- och planeringsupplevelsen. Jag tror
att det kommer att finnas konkurrens i framtiden - det vore naivt att tro
något annat. Men eftersom vi ligger långt före den konkurrens som kan komma
att uppstå, och vi nu är på väg mot flera marknader, är vi i en gynnsam
position ifall konkurrens uppstår. Det skulle faktiskt kunna vara bra för oss
eftersom förekomst av några aktörer till skulle lyfta medvetenheten om vår
typ av erbjudande", säger Kasper Larsen.

Vad tror ni att de stora teknikjättarna kommer att göra?

"De har förstås en tendens att migrera till nya verksamheter - Amazon började
som en bokaffär. Det är svårt att förutse vad de bolagen kommer att göra i
framtiden. Vår verksamhet handlar om dels teknik och dels branschkunskap.
Oavsett hur bra man är på teknik måste man också ha branschkunskap. Vi är väl
förberedda ifall jättarna skulle ge sig in på vårt område."

Ni vill ta in 15 miljoner kronor i nytt aktiekapital. Hur planerar ni att
spendera de pengarna?

"Mycket enkelt - på tillväxt. Vi avser ta Evendo till många nya marknader
samtidigt. Även om vi nu har nått en nivå där vi kan bli kassaflödespositiva
på en marknad relativt snabbt är det ändå en period från lansering till dess
att positivt kassaflöde nås. Därutöver planerar vi att kontinuerligt utveckla
och förbättra vårt erbjudande. I vår bransch är det så att 'när man tror att
man är färdig så är det färdigt med en'. Det är en förbättringsmatch som
aldrig tar slut. Det finns fortfarande många områden där vi kan göra bättre
ifrån oss och många områden där vi kan erbjuda fler tjänster och skapa nya
intäktskällor."

Behöver ni göra fler nyemissioner i framtiden?

"Med våra nuvarande planer bör vi kunna nå ett positivt kassaflöde för
koncernen med de pengar vi nu tar in. Om vi skulle ta in mer pengar i
framtiden skulle det antagligen bero på att vi vill accelerera vår
geografiska spridning", säger Kasper Larsen.

Teckningskursen på 14:70 kronor per aktie i företrädesemissionen motsvarar en
värdering av bolaget på 77 miljoner kronor före nyemissionstillskottet på
drygt 15 miljoner kronor.

Teckningsperioden pågår från den 19 mars till den 5 april. Första beräknade
handelsdag är i april 2019, men bolaget har inte godkänts av en
handelsplattform än.

---------------------------------------
Johan Lind +46 8 5191 7954

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.