Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-01-03

IPO: INCOAX SKA SNABBA PÅ BREDBANDET VIA KABEL-TV - VD (OMS)

(Omsändning av nyhet från 8 dec inför dagens handelspremiär. Kompletterad
avseende emissionsutfall m.m. i sista styckena.)

STOCKHOLM (Direkt) Bredbandsteknikföretaget Incoax, som är på väg mot
marknadsplatsen Nasdaq First North, ska sälja en bredbandslösning som ger
snabbare bredband i befintliga koaxialkablar, alltså det traditionella
kabel-tv-nätet.

Det säger Incoax vd Peter Carlsson till Nyhetsbyrån Direkt i samband med
bolagets nyemission på 24 miljoner kronor.

Många fibernätverk inom EU används inte på grund av höga kostnader för att nå
in i flerfamiljshus. Incoax möjliggör snabbare utbyggnad och ett effektivare
utnyttjande av fibernätverken i gatan tack vare de lägre kostnaderna och den
smidigare installationen den sista biten in i fastigheten via befintliga
koaxialkablar, säger Peter Carlsson.

Den lägre kostnaden och den smidigare installationen ska samtidigt innebära
konkurrenskraft gentemot renodlade fiberlösningar, uppger han.

Incoax tillhandahåller bredbandslösningar baserat på en ny standard som heter
MoCA Access 2.5 där man kommer upp i gigabit-hastighet i befintliga
koaxialkablar. Bolaget vänder sig främst till operatörer, såväl
kabel-tv-operatörer som telekom- och fiberoperatörer.

Hur stort lyft är er bredbandsteknik för ett befintligt koaxialnätverk med
bredband?

"Det varierar, men man kan köra samma tjänster som med fiber, fast på
befintliga koaxialkablar. Tekniken är enkel att rulla ut, det är ett smart
sätt att återanvända befintlig infrastruktur och väldigt kostnadseffektivt.
Det kostar ungefär 20 procent jämfört med att dra fiber", säger Peter
Carlsson.

Det finns visserligen många befintliga koaxialnät, men nybyggnationen av
bredband utgörs snarare av fiber nuförtiden . Hur är framtidsutsikterna för
er teknologi?

"Det finns minst 500 miljoner lägenheter globalt med kabel-tv eller
satellit-tv. Då har man koaxialkablar. Även om det inte skulle byggas en enda
lägenhet till med koaxialkablar så finns en jättemarknad. Dessutom jobbar vi
inom MoCA-alliansen på nästa generations standard som heter "MoCA Access 3.0"
på 10 gigabit/sekund, så vi ser en framtid för koaxialkabeln som dessutom har
teknisk möjlighet att gå upp till 100 gigabit/sekund. Så det finns en stor
marknad och den kommer inte att försvinna på ett par år, utan finnas under
många år framåt."

Foto: Johan Lind vid Nyhetsbyrån Direkt tv-intervjuar Incoax vd Peter Carlsson
till höger.

Bredbandskvalitet kan ju mätas på fler sätt än maxöverföringshastighet,
exempelvis svarstid. Hur bra står sig er lösning där?

"Vi har 2,5 gigabit/sekund nedladdning och 2,0 gigabit/sekund uppladdning,
symmetriskt. Fördröjningen, latensen, ligger på max 5 millisekunder, så en
operatör kan i praktiken leverera samma tjänster med vår lösning som med
fiber, men till väsentligt lägre kostnad och mycket enklare installation."

Kommer MoCA Access 2.5-standarden att slå igenom globalt och bli ett allmänt
intressant
alternativ på många marknader?

"Det är vi väldigt säkra på, för det finns ett stort intresse från stora
globala spelare. Vi är först, har tio patent och har antagligen minst ett års
försprång. Kopplat till arbetet vi gör inom BBF, Broadband Forum, som är
telekomorganisationernas egen standardiseringsorganisation, ser vi ett stort
intresse från teleoperatörer att vara med och standardisera hur vår teknik
ska integreras i deras nät. Det gäller både för tillämpningar där man kör
fiberaccess, det vill säga där man kör fiber till huset och sedan
koaxialkabel in i lägenheten, eller det som kallas 5G fixed/mobile
convergence där man i framtiden kommer att ha Moca Access som en del i hur
man implementerar 5G i storstäder."

Bild: Incoax modem som sätts i tv-uttaget av den boende. Bildkälla: Incoax

Bild: Incoax kontrollenhet som kopplas in i fastighetens källare av
operatörens installatör. Bildkälla: Incoax

I Sverige är Comhem stora när det gäller koaxialnät. Vad har ni för relation
till dem?

"Sverige är inte en prioriterad marknad för oss, utan vårt fokus ligger på
Schweiz, Österrike, Tyskland, Storbritannien och Beneluxländerna. Det beror
på att Sverige har kommit väldigt långt vad gäller fiberutrullning. I
exempelvis Tyskland har kanske 2 procent av hemmen fiber hela vägen medan vi
i Sverige ligger en bra bit över 50 procent, så vi satsar på länder där vi
har större potential. Därför har vi heller ingen dialog med Comhem."

Comhem har samtidigt satsat mycket resurser på en annan teknik, som heter
DOCSIS 3.1.

Hur går er försäljning av lösningar med Moca access 2.5?

"Vi är just nu inne i en fas där vi har 14 kunder som testar vår teknik i
labbtester eller fälttester. Det kommer pågå en bit in på nästa år. Vi räknar
med att sälja de första kommersiella lösningarna under det första kvartalet
2019."

Vilka länder tror du står först på tur?

"Jag tror att vi först kommer att ha ett par kunder i Sverige, flera i Schweiz
och någon kund i Israel."

Ni sålde för 2 miljoner kronor 2016 och knappt 3 miljoner kronor 2017. Ni har
som mål att omsätta minst 300 miljoner kronor år 2020 och 1 miljard år 2023.
Det vore en väldigt snabb tillväxt. Hur ska ni uppnå det?

"Jag rekryterades in i bolaget för lite drygt ett år sedan. Uppdraget var att
bygga ett ledande globalt företag. Jag har rekryterat in en ny ledningsgrupp
med erfarenheter från att skala upp och jobba i storbolag. Vi har en lösning
som har stor efterfrågan och vi för just nu dialoger med 14 kunder där
affärerna skulle ligga mellan 5 miljoner kronor för de minsta och ett par
hundra miljoner kronor för de största. Det finns en jättemarknad och vi
kommer att ta den", svarar Peter Carlsson.

Hur ser er intäktsmodell ut? Räknar ni främst med engångsintäkter när
operatörerna installerar tekniken eller med löpande intäkter?

"Vi säljer hårdvaran, det vill säga kontrollenhet och modem, och har en årlig
licensmodell för mjukvara samt säljer även support och underhåll."

Kundrelationer tenderar att kräva resurser. Hur ska antalet anställda
utvecklas? Finns det några särskilda områden där ni räknar med att
nyanställa?

"Vi är i dag cirka 30 personer i bolaget inklusive konsulter. Vi räknar med
att växa till en bit över 40 på ett års sikt och att sedan fortsätta växa i
takt med att affärerna tar fart. Vi kommer att satsa på att främst stärka upp
inom försäljning, tekniskt säljstöd samt med mjukvaruutvecklare."

Teckningsperioden i Incoax nyemission på 24 miljoner kronor pågick till den 12
december. Emissionen tecknades till 64 procent och tillförde bolaget 15,3
miljoner kronor före emissionskostnader. Genom erbjudandet fick Incoax över
200 nya aktieägare.

Teckningskursen var 20 kronor, vilket värderade bolaget till 171 miljoner
kronor före kapitaltillskottet. Första beräknade handelsdag på First North är
den 3 januari.

Invesdor är arrangör i samband med erbjudandet. Nordnet är selling agent,
Augment Partners är finansiell rådgivare och cerified adviser medan Aqurat är
emissionsinstitut.

Nyhetsbyrån Direkts tv-intervju med Incoax kan ses på denhärlänken.

---------------------------------------
Johan Lind +46 8 5191 7954

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.