Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-03-07

IPO: NYEMISSIONEN I NUSTAY TECKNADES TILL 134% INFÖR SPOTLIGHT

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Den nyemission som det danska
hotellbokningsföretaget Nustay genomförde på vägen till Spotlight Stock
Market tecknades till 134 procent. Bolaget tillförs 21,3 miljoner danska
kronor och får cirka 1.300 nya ägare.

Det meddelar Nustay i ett pressmeddelande.

Första handelsdag väntas bli fredagen den 22 mars, i linje med tidigare
tidsplan.

"Vi känner förvissning om att vi kan attrahera ett stort antal kunder och ta
en ansenlig del av marknaden för online-bokning av hotell i framtiden - redan
i dag ser vi snabb tillväxt på vår plattform", uppger Nustays grundare och vd
Mathias Lundø Nielsen i pressmeddelandet.

Nustay ska erbjuda bättre hotellbokning och samtidigt tillhandahålla lägre
priser, sade han nyligen i entv-intervjumed Nyhetsbyrån Direkt.

På en fråga om vad som skiljer Nustay från andra hotellbokningssidor svarade
han att den största skillnaden är hur bolaget presenterar sina erbjudanden
och priser.

"Nustay erbjuder över 1,5 miljoner hotell över hela världen, vilket är mer än
på majoriteten av andra hotellbokningssidor. Vi fokuserar mycket på
'vad-du-ser-är-vad-du-får', vilket betyder att våra priser inkluderar alla
skatter och andra avgifter. Vidare försöker vi bara att visa de allra bästa
sökresultaten inom varje sökning. Det är ungefär som Googles modell - att
visa relevanta sökresultat för användarna", sade Mathias Lundø Nielsen.

Varför skulle hotell erbjuda billigare priser genom Nustay än via andra
hotellbokningssidor?

"Bra fråga - den får jag ofta. Nustay har en mycket ovanlig affärsmodell. Vi
är en online-reseagent likt Booking.com och Expedia.com eftersom vi gör
hotellbokningen för kundens räkning vid betalningstidpunkten. Vi hanterar
kassaflödet och 'äger kunden'. Andra hemsidor som Kayak och Trivago är
metasökningshemsidor som bara gör prisjämförelser och hänvisar användarna
till en bokningssida såsom vår. Anledningen till att vi kan ha billigare
priser på 80 procent av de hotell vi har undersökt är vår hybrid-affärsmodell
där vi kombinerar icke-uppkopplade grossistlager av hotellrum tillsammans med
ny teknologi. Därför har vi möjlighet att erbjuda priser som inte har varit
tillgängliga på konsumentmarknaden tidigare och göra dem tillgängliga online.
Vi har hittills fokuserat på att ta fram den plattformen. Det är ungefär som
om du chartrar ett flygplan till Mallorca - först bokar man planet och sedan
säljer man sittplatserna", svarade Nustay-chefen.

Teckningskursen i nyemissionen uppgick till 7:20 danska kronor per aktie. Det
värderar bolaget till 110 miljoner danska kronor före kapitaltillskottet på
21,3 miljoner danska kronor.

---------------------------------------
Johan Lind +46 8 5191 7954

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.