Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2021-02-18

IPO: YAYTRADE SKA BYGGA GLOBAL SECOND HAND-MODEPLATTFORM - VD

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Företaget Yaytrade ska bygga en global second hand-modeplattform i premiumsegmentet genom att satsa på tillväxt med Sverige och Finland som bas.

Det säger Yaytrades vd David Knape i en tv-intervju med Nyhetsbyrån Direkt inför noteringen av bolagets aktie på handelsplattformen Nasdaq First North som föregås av en nyemission på 35 miljoner kronor.

Yaytrade bedriver försäljning och köp av premium second hand-kläder och accessoarer genom en digital marknadsplattform som kombinerar erbjudanden från privatpersoner och influencers samt premiummodeföretag som vill sälja utgående lager och provkläder. Bland utmaningarna som ett e-handelsbolag återfinns att ha en effektiv varuhanteringskedja och att inte ha för mycket returer, enligt David Knape.

Yaytrade hade intäkter på 6 miljoner kronor under de senaste 16 månaderna och gjorde en förlust på 17 miljoner kronor. Företaget har en övergripande målbild att nå lönsamhet under 2023, men fokuserar på tillväxt. Yaytrade var under 2020 nära att fusioneras med liknande svenska företag i branschen.

Tre olika nivåer av användare - privatpersoner, influensers och företag – kan alltså sälja via Yaytrades plattform. Om man är privatperson eller influencer kan man använda Yaytrade Pickup Service som innebär att man får hem stora påsar till brevlådan som man kan fylla med de kläder och accessoarer som man vill få hjälp att få sålt.

"Man kan boka upphämtning av påsarna på ett smidigt sätt via Yaytrades plattform. Där arbetar vi bland annat med budbolaget Budbee. Sedan tar vi hand om hela försäljningsprocessen", säger David Knape.

Vilka är era bäst säljande kategorier?

"Ju högre värde på produkterna, desto större är efterfrågan. Får vi in exempelvis exklusiva märkesväskor eller accessoarer säljs de fort. Samtidigt säljer vi även mycket av 'vanliga' premiumprodukter, vilket för oss är produkter med ett detaljhandelspris över 400 kronor."

Hur når ni ut marknadsföringsmässigt i bruset?

"Vi arbetar på ett väldigt kostnadseffektivt sätt. Vi har sedan start haft samarbeten med en stor skara influencers. Vi har en digital marknadsföringsstrategi som har visat sig fruktbar", säger David Knape.

https://youtu.be/pKdWawlOpbI

Foto: Nyhetsbyrån Direkts reporter Johan Lind intervjuar Yaytrades vd David Knape till höger.


Passar er affärsmodell in i en hållbar värld?

"Ja, vi positionerar oss i den absoluta framkanten av cirkulär ekonomi med återbruk och ett mer hållbart leverne."

Kommer ni klara begagnat-konkurrensen när även stora aktörer som H&M ger sig in i leken?

"Ja, självklart. Marknaden är stor och beräknas växa i hög takt kommande år. Självklart finns det plats för olika aktörer. Vi riktar oss tydligt mot ett premiumsegment. H&M:s investering i second hand-bolaget Sellpy tar inte samma del av marknaden som vi. Samtidigt är vi glada att Sellpy finns - vi bedriver båda en viktig fråga kring återbruk."

Under pandemin har man behövt vara hemma mer än normalt. Har det minskat behovet av att ha en "uppdaterad" garderob?

"Jag skulle snarare säga att det verkligen har ökat behovet hos privatpersoner och företag att ta mer aktiva beslut kring ett cirkulärt leverne. Man har också sett över sina garderober och kanske rensat ut ännu mer än vad man gjorde innan pandemin. Bland företagskunder ser vi även att man tidigare använde sig av exempelvis fysisk popup-försäljning, men att vi nu i samband med digitalisering och pandemi har kunnat hjälpa dessa kunder med digital exponering."

Är returer en stor utmaning när det gäller kläder, som ju är svårt att prova online?

"Vi har varit förvånade över att returgraden har varit så låg som den har varit för produkter som har köpts från privatpersoner. Om vi tittar på 'sample sales', företagssidan i Yaytrade, finns det fortfarande returer. Graden är visserligen lägre än e-handelsbolags normala returgrad, men det är fortfarande ett flöde som påverkar oss, absolut."

Hur ser era planer ut geografiskt?

"Vi har startat i Sverige och kommer att släppa Yaytrade i Finland. Det kan vara en prototyp inför fler länder, men vi har fokuserat på Sverige för att finjustera våra flöden och på att ta en position här. Vi ser givetvis hela världen som en kommande potentiell marknad för oss."

Runt 10 procent av Yaytrades försäljning sker för närvarande internationellt.

Hur viktigt skulle du säga att storskalighet är i er bransch?

"Det är väldigt viktigt. Vi är här för att bygga en global plattform och ett globalt bolag. Vi avser ha en relativt aggressiv expansiontakt, men vi vill göra vår hemläxa först i Sverige och Finland innan vi tittar på andra marknader."

När siktar ni på att gå med vinst?

"Vi är ett tech-bolag, så vi kommer att fokusera mycket på skalbarhet och tillväxt framöver. Vår affärsmodell är väldigt lönsam när processerna sitter bra. När vi kommer visa vinst beror på vilken tillväxttakt vi vill hålla."

I somras sprack ett avsiktsavtal om en sammanslagning mellan Yaytrade och Odd Mollys dotterbolag Used By.

I höstas var ni sedan nära att bli uppköpta av den Spotlight-noterade e-handelsplattformen Mandel Design. Varför gick den förhandlingen inte i lås?

"Vi hade ett väldigt spännande 2020 när mycket hände. Dels slog coronapandemin till, vilket påverkar bolaget på olika sätt - mycket tack och lov positivt. Vi har letat efter möjliga lösningar för oss att kunna skapa det vi vill och det dök upp ett erbjudande från Mandel Design. Vi sätter alltid våra aktieägares intresse i framkant för att bygga ett så lönsamt bolag som möjligt långsiktigt. Vi tyckte helt enkelt inte att erbjudandet var tillräckligt bra sett till de alternativ som dök upp på bordet, så därför valde vi att backa den affären", säger David Knape som generellt håller dörren öppen för förvärv- och strukturaffärer i framtiden.

Vad ser du som Yaytrades största utmaningar framöver?

"Logistik med fysiska produkter är alltid en utmaning - det tycker jag att man ska vara öppen och transparent med. Att ha en effektiv och friktionsfri varuhanteringskedja är komplext. Vi arbetar mycket med tredjepartslogisik och processer som vi vet är väldigt skalbara, men det kommer alltid vara en utmaning att arbeta med fysiska produkter. Sedan har vi en välutvecklad mjukvaruplattform som vi har investerat mycket pengar i. Vi tittar på hur vi kan skapa värde med den", säger David Knape.

Inför noteringen gör Yaytrade en nyemission av units om 35 miljoner kronor bestående av aktier och teckningsoptioner.

Erbjudandepriset är 27 kronor per unit som i sin tur består av sex aktier samt två teckningsoptioner, vilka kan tillföra bolaget mer kapital senare. Priset motsvarar således strax under 4:50 kronor per aktie och värderar bolagets befintliga aktier till närmare 49 miljoner kronor före kapitaltillskottet.

Yaytrade har på förhand fått teckningsåtaganden om cirka 75 procent av erbjudandet.

Anmälningsperioden väntas pågå till den 23 februari. Preliminär första handelsdag på Nasdaq First North är den 9 mars 2021. Eminova Partners är finansiell rådgivare åt Yaytrade i samband med emissionen.




Författare Direkt-SE