Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-10-21

IPO: ZIGNSEC SKA VARA PLATTFORM FÖR ID-VERIFIERING - VD (OMS)

(Omsändning av nyhet från 4 okt inför dagens handelspremiär. Kompletterad med
emissionsutfall etc.)

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) ID-verifieringsföretaget Zignsec siktar på att
bli global ledare inom digital ID-verifiering genom att som plattformsaktör
erbjuda lokala ID-verifieringstjänster världen över.

Det säger Zignsecs vd Jonas Ingelström i entv-intervjumed Nyhetsbyrån Direkt
inför noteringen av bolagets aktier på handelsplattformen Nasdaq First North.

Zignsec erbjuder ett paraply av digitala ID-verifieringslösningar för många
olika länder till företag som vänder sig till konsumenter (B2C). Tanken är
att kunden slipper integrera mot enskilda ID-verifieringsleverantörer på
varje marknad.

Bland utmaningarna för bolaget återfinns att få kunderna att genomföra det
integrationsarbete med Zignsec som krävs för att komma i gång, uppger Jonas
Ingelström.

Zignsec omsatte 2 miljoner kronor under 2018 och 3 miljoner under första
halvåret i år.

"Under första halvåret växte vi med 240 procent", framhåller han.

Varför har ni så mycket spelbolag som kunder?

"Den svenska spelmarknaden har ju reglerats och vi har varit fördelaktigt
positionerade inom den och kunnat lösa problem för många spelbolag. Det känns
bra att hjälpa den marknaden att kunna identifiera folk på rätt sätt så att
inte minderåriga och liknande får spela", säger Zignsec-chefen.

https://youtu.be/UCIE2qlHtAY

Bild: Nyhetsbyrån Direkts reporter Johan Lind intervjuar Zignsecs vd Jonas
Ingelström till höger.

Zignsec riktar sig till många olika branscher som nu finns på internet där man
behöver veta vem man har att göra med. Bolaget anser sig gynnas av skärpta
"känn din kund"-regler och regleringar kring penningtvätt.

"Fokus har från början varit hela Europa, men vi ser redan nu att vi kryper
utanför Europa på vissa ställen. Men vårt stora fokus geografiskt är Europa",
säger Jonas Ingelström.

Vad är er relation till Bank-ID som är stora i Sverige?

"Bank-ID ligger oss väldigt nära hjärtat. Det är en metod som har fått alla
svenskar, både fackmän och lekman, att verkligen förstå hur enkelt det kan
vara att identifiera sig online. Affärsmässigt för oss är bank-ID en stor
produkt som vi säljer. Bank-ID ägs av Finansiell ID-teknik som ägs av
affärsbankerna och sedan säljs det av de olika bankerna i Sverige. Vi är
egentligen återförsäljare för flera banker i Sverige för den tjänsten."

Vad riskerar ni ifall bedrägerier inträffar via era och era leverantörers
system?

"För själva identifieringen tar vi inte så mycket risk. Vi förmedlar snarare
de olika resultaten från lokala IT-verifieringstjänster, så vi har egentligen
ingen risk i den delen."

Via internet kan man ofta kapa bort mellanhänder - vad talar för att ni
kommer
kunna finnas på sikt som mellanhand?

"På plattformar finns det visserligen vissa tendenser till att det finns en
stor vinnare som tar över allting. Ett av de stora problemen på internet är
dock den lokala kopplingen, något som många jättar inte lyckas med. När man
kommer ned till det lokala - hur man gör en identifiering i ett visst land
såsom i Sverige med Bank-ID - då hjälper det inte om du heter Google och
finns överallt, utan du måste vara precis här och nu. Det är det vi hjälper
till med."

Nu vill ni ta in 35 miljoner kronor i nyemission, ungefär dubbelt så mycket
som har investerats i bolaget hittills. Ni tänker växa i Europa med fysisk
närvaro och lokala säljteam. Hur ser tillväxtplanen ut?

"Vi har verkligen fått vårt koncept bevisat - inte bara tekniskt utan även vår
affär och vilken position vi ligger i. Nu gäller det. Hela
ID-verifieringsbranschen genomgår en stor förändring med digitalisering.
Under några år framöver kommer positionering ske kring vem som kommer att
vara digitalt ledande inom området. Det är därför vi går ut för att ta
position i Europa."

Är ID-verifiering en 'vinnaren-tar-allt'-bransch i en digital ekonomi eller
finns det plats för många aktörer?

"Du måste behålla den lokala kännedomen för att kunna bli stor på det här.
Däremot ser man utifrån andra branscher att det troligtvis kommer att vara
ett antal plattformsaktörer som kommer att bli ledande globalt. Vi satsar på
att bli en av dem."

Ni är en relativt sett liten aktör i nuläget. Är det svårt att sälja in sina
tjänster på ett reglerat område där kunderna kanske vill ha en stor, trygg
partner?

"Om de här företagen hade haft en trygg partner som hade kunnat erbjuda det
hade kunderna kunnat gå dit, men i många fall finns inte den partnern, utan
det här är ett nytt område. Vi tar också in pengar för att kunna bli större.
Vi går till Nasdaq First North för att visa att vi är seriösa och kunniga,
att vi kommer att finnas kvar under lång tid och att vi agerar på ett korrekt
sätt."

Ni har som finansiellt mål att omsätta 100 miljoner kronor år 2022, alltså
under det år som börjar om bara drygt 2 år. Det kräver en mycket kraftig
tillväxt?

"Ja, vi är i en tillväxtbransch. Vår affärsmodell tillåter väldigt snabb och
stor uppskalning av intäkterna när vi ökar försäljningsaktiviteterna. För
varje kund som kommer in lägger vi på nya intäkter som växer månad för månad.
Våra kunder blir egentligen våra partners som vi växer tillsammans med. Det
är en väldigt trevlig situation att vara i. Med en ökad försäljning överallt
ser vi att vi kommer att kunna nå det målet."

Vad anser du är de största utmaningarna på vägen dit?

"Det finns massa utmaningar. En är att få kunder att verkligen komma i gång.
Att integrera en ny lösning tar alltid tid. Det är visserligen just det
integrationsproblemet vi löser för våra kunder, men samtidigt kräver det att
kunderna integrerar sig mot oss och att de gör det snabbare", säger Jonas
Ingelström.

"I grunden handlar det om att företag skall gå från ett arbetssätt till ett
annat, det vill säga från en manuell hantering av id-verifiering till en
automatiserad, vilket är en utmaning i sig", tillägger han.

Hur måste er organisation se ut storleksmässigt för att kunna hantera kundrel
ationer om 100 miljoner kronor?

"Det krävs att vi växer inom våra respektive avdelningar, till exempel fler
utvecklare och mer personal inom kundvård och support. Det kommer även att
krävas en utökad säljstyrka samt en geografisk spridning för att kunna vara
både internationella och lokala på samma gång", säger Jonas Ingelström.

Den nyemission på 35 miljoner kronor som Zignsec genomförde inför noteringen
tecknades cirka 7,5 gånger och intresset att teckna aktier var "mycket stort"
enligt bolaget.

Teckningskursen i nyemissionen var 5:30 kronor per aktie. Anmälningsperioden
pågick mellan den 23 september till 7 oktober. Första handelsdag på Nasdaq
First North är den 21 oktober.

Eminova Fondkommission är emissionsinstitut. Eversheds Sutherland Advokatbyrå
är legal rådgivare.

---------------------------------------
Johan Lind +46 8 5191 7954

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.