Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-12-06

ITAB: AMAZONS NYA KONCEPT KOMMER GE DRAGHJÄLP - VD

STOCKHOLM (Direkt) Itab Shop Concept väljer att se möjligheter när den
amerikanska jätten Amazon flaggar för nya fysiska butiker utan kassa och utan
självscanning.

"Det ger lite mer eko när en sådan som Amazon gör någonting än många andra.
Jag tackar för hjälpen. Det är en stor marknadsföringsinsats de gör här, så
det är kanon", säger Itab Shop Concepts vd Ulf Rostedt till Nyhetsbyrån
Direkt.

På tisdagen meddelade Amazon att de i början av nästa år öppnar en fysisk
butik för allmänheten utan kassa och självscanning. Upplägget testas nu i en
butik i Seattle, USA.

Kunden checkar in i butiken med en app i den egna mobilen. Systemet
registrerar sedan vilka varor kunden plockar på sig med en varukorg ungefär
som vid vanlig e-handel. Betalningen sker automatiskt när kunden lämnar
butiken.

Systemet bygger på samverkan mellan kameror, sensorer och artificiell
intelligens.

"Det är precis i linje med vår vision om hur det kommer att se ut i butiker
framåt så jag tycker det är helt rätt", fortsätter Ulf Rostedt.

Itab säljer flera olika varianter av självutcheckningssystem. Utmaningen för
bolagets självutcheckningssystem uppges av Ulf Rostedt snarare ligga i att
ändra kund- och marknadsbeteendet, än i den tekniska lösningen. Marknadens
aktörer tenderar att agera konservativt och hålla fast vid gamla mönster,
menar Itabs vd.

"Jag ser att det här kommer att driva förändringstakten när en sådan kedja som
Amazon kommer ut med det här".

Amazon har valt att testa sitt upplägg i en butik på hemmamarknaden Seattle,
USA, där bolaget också har sitt huvudkontor.

Den amerikanska marknadens betydelse för Itab är ännu så länge begränsad till
en mindre del av verksamheten. I årsredovisningen för 2015 svarade
Nordamerika för cirka 5 procent av de externa intäkterna. Störst närvaro,
sett till intäkterna, hade Itab i Storbritannien som under 2015 svarade för
omkring 25 procent av koncernens intäkter.

"Vi har fokuserat hårt på Europa. I USA har vi framförallt följt våra
befintliga kunder när de går till den amerikanska marknaden", säger Ulf
Rostedt.

På lång sikt väntas däremot USA-marknaden vara intressant för Itab.
USA-marknaden är den största delmarknaden för självutcheckningsområdet och
närliggande områden till detta.

"Ungefär 50 procent av alla installationer som görs i världen i dag går ut på
den amerikanska marknaden. Det är den största marknaden och då kan vi säga
att vi borde vara där, men vi ser potentialen som står lite närmare. Vi måste
börja där vi känner att vi kan göra ett riktigt bra jobb", säger Ulf Rostedt
vidare.

Helt utan närvaro i USA är dock inte Itab.

"Vi är ju där. Säg att vi säljer 200 miljoner kronor på den amerikanska
marknaden och vi har ett bolag i Ohio. Jag ska inte säga att vi har full
satsning på den amerikanska marknaden, men om du ställer samma fråga om 2-3
år tror jag att jag kommer att svara annorlunda", säger Ulf Rostedt.

Vd:n bedömer att Itab inte klarar en satsning på USA-marknaden med enbart
organisk tillväxt.

"Ska vi komma dit på riktigt skulle vi troligtvis behöva göra det genom
förvärv, om vi ska ha riktig marknadsnärvaro", säger Ulf Rostedt.
---------------------------------------
Magnus Bernet +46 8 5191 7911

Nyhetsbyrån Direkt

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.