Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2013-06-17

Itab: Hoppas på skördetid efter satsningar - VD

(SIX) Efter att under en tid ha investerat i
självutcheckningssystem och anställt försäljare med
belysningskompetens väntar nu skördetid för Itab Shop Concept.

"Jag hoppas det", säger vd Ulf Rostedt i en intervju med SIX
News.

Bolagets helautomatiska självutcheckningssystem EasyFlow, som
bygger på streckkodslös identifiering av varor och kan
identifiera frukt och grönt i lösvikt, är nu i test hos två
kunder. Hos den ena kunden är systemet ute i butik medan den
andra har den i egen testmiljö.

"I det här läget har vi fokuserat på att systemet ska
identifiera rätt vara, att vi får den träffbilden som vi har
sagt att vi ska uppnå, vilket är minst 99 procent. Det är en sak
att köra i vårt labb och en annan att vara ute i butik där
konsumenterna själva ska scanna och checka ut sina varor", säger
Rostedt.

Testerna har levt upp till bolagets förväntningar och den
höga träffbilden har bekräftats, säger han. Det gör att Ulf
Rostedt är säker på att de utlovade besparingarna hos kund kan
uppnås.

Ett biträde ska, beroende på marknadens mognad, kunna sköta
fyra till sex EasyFlow-system. Det innebär att butiken ganska
snart kan spara 40-50 procent av kostnaderna för kassapersonal,
och på sikt kan besparingen bli upp till 75 procent. Kostnaderna
för kassapersonal utgör i vanliga fall cirka hälften av
personalkostnaderna i en butik, uppger Itab. Att uppnå de
besparingarna är möjligt redan i dag, säger Rostedt.

Itab har först velat säkerställa att EasyFlow fungerar i
butik, men nu är bolaget redo att ta nästa steg.

"Sedan någon månad tillbaka har vi på allvar börjat bearbeta
en betydligt större marknad än vad vi har gjort tidigare. Vi
ville först genomföra de här projekten för att säkerställa att
systemen fungerar som vi vill innan vi kör ut det i större
skala", säger Rostedt.

Intresset är stort, inte bara för EasyFlow utan för
självutcheckning generellt. "Vi är hoppfulla och det känns bra",
säger Rostedt.

Införsäljningsprocesserna är dock långa, inte minst på grund
av att en integrering ska ske med kundernas butiksdatasystem.
Det innebär att det tar tid innan det börjar märkas i
försäljningen.

"Det tar tyvärr tid. Det är svårt att säga, men det blir
definitivt inget det här året. Det är lite som att sälja
affärssystem, det ska integreras och testas, så
införsäljningstiden är ganska lång", säger Rostedt.

Bolagets ambition är att självutcheckningssortimentet som
helhet ska nå ett nollresultat i år. Utöver den helautomatiska
EasyFlow finns även självutcheckningssystemen TwinFlow och
MoveFlow som finns installerat i bland annat Hemköp- och
Coop-butiker. För dem krävs samma sorts integrationsarbete som
för EasyFlow, säger Rostedt. De första pilotinstallationerna av
de produkterna gjordes för ett par år sedan i butik och
försäljningen av dem börjar nu rulla på, säger han.

"Det är klart att man alltid vill att det ska gå lite
snabbare, men det rullar på ungefär som vi har tänkt oss", säger
han.

Ett annat område som Itab hoppas kunna öka skördetakten från
är belysning. I augusti 2011 förvärvade bolaget Nordic Light
Group, en butiksbelysningskoncern med starka marknadspositioner
i Skandinavien. Med förvärvet öppnades möjligheter till
korsförsäljning då Itabs sortiment av "vanlig" butiksinredning
kompletterades med belysning. Fram till nyligen har bolaget,
helt enligt planerna, däremot tagit det relativt lugnt med
korsförsäljningen.

"Vi går nästan alltid tillväga på det här sättet när vi
förvärvar bolag. Det är viktigt att försöka lära känna bolaget
innan man börjar jobba med dem på allvar, så att man gör rätt
saker och där är vi nu", säger Rostedt.

De senaste månaderna har bolaget intensifierat sina
satsningar, vilket i praktiken innebär ytterligare kostnader på
kort sikt. Bolaget har anställt belysningsförsäljare i fyra till
fem länder i Europa och letar personal i ytterligare fyra till
fem. Det tar några månader för en säljare att komma i gång och
bli varm i kläderna, uppger Ulf Rostedt som ändå är nöjd med hur
arbetet har fortlöpt hittills.

"Det har börjat generera lite försäljning - inte jättemycket
pengar, men det börjar ta fart. Nästan år hoppas jag att vi ska
kunna mäta tillväxten i ordentliga siffror", säger han.

Belysningen tillsammans med den utökade lanseringen av
EasyFlow och övriga självutcheckningssystem gör att Itab går en
spännande framtid till mötes, enligt Rostedt.

"Under mina 17 år på Itab har vi aldrig satsat så mycket på
utveckling, vare sig det gäller marknad eller produkt, som vi
gör just nu. Så det är spännande tid på det viset", säger han.

Andreas Johansson, tel +46 31-350 64 83
andreas.johansson@six-group.se
SIX News

Författare TIC

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.