Du är här

2017-01-14

Jakten på näringslivslegendarer

Denna krönika framgår ur Aktiespararen nummer 12 2016.

Matchtröjor?

Japp. Och det bara under de första dygnen.

Man ser sådant alltför sällan i näringslivet.

Zlatan ska nu få en staty. Förslaget är att den ska placeras utanför Nationalarenan i Solna.

Förtjänar han sina pengar och sin ära?

I Valörs bok: tveklöst.

Historien om Zlatan, hans kamp mot oddsen, hans bollbriljans, hans strävan mot hela tiden högre mål och, som om det inte vore nog, den berömda cykelsparken mot England 2012, gör honom väl värd en staty.

På sätt och vis kan man – om än en smula respektlöst – säga att Zlatans staty är mer välförtjänt än många kungastatyer i Stockholms innerstad. Den sortens regenter har ju som största claim to fame att ha utsatt det svenska folket för diverse expansionskrig och lidanden under stormaktstiden; för att inte tala om vad de kostat våra europeiska ”motståndare”.

Bättre då att erbjuda statyer i utbyte mot den sorts världsklassunderhållning som Zlatan bjudit oss under många år, än systematiserat folkmord och rofferi.

Signaturen vill emellertid ställa en fråga i sammah­anget, nämligen VAR är näringslivsföreträdarna? I en del av samhället som mer än någon annan sten i bygget lever av hård insäljning, smart marknadsföring och ständig storytelling, är näringslivet märkligt underrepresenterat vad gäller just statyer, legender och hjältar.

Den som frågar en slumpmässigt utvald tioåring på en skolgård vilken svensk hen helst skulle vilja vara, hamnar ofta med svaret ”Zlatan, för han är bäst”. Alltför sällan blir svaret Melker Schörling ”för han har byggt upp ett finfint imperium på bara 25 år” eller Christina Stenbeck ”för hon lyckades typ såhär ta över efter farsan, och göra Kinnevik grejt igen”.

Är det inte märkligt?

Mja.

Men är det åtminstone inte konstigt att näringslivet inte är bättre på sånt här? Avgångna och halvdöda pampar låter ofta skriva sin självbiografi med en redogörelse för hur fantastiska de egentligen var. Gott så. Men Zlatan lanserade sin biografi MITT under brinnande karriär. Och han syns dagligen i pressen, om så bara för att ha gjort sitt jobb och nickat in en kvittering mot West Ham.

Varför kan inte näringslivsföreträdare vårda sin hjältestatus mer?

Vi behöver ju – som Valör tidigare varit inne på – goda förebilder i samhället. Entreprenörshjältarna börjar komma fram ur trävirket. Men de som leder redan stora företag och ägnar dag och natt med stora försakelser bara för att bespottas för något optionsprogram, varför kan de inte se till att få litet positiv publicitet för sina magnifika insatser? Unga nätkrönikörer kritiserar reflexmässigt ”den bottenlösa girigheten” när en dygnetruntjobbande direktör får en ersättning som motsvarar en 24-årig mittback i Bundesliga och avgångskraven reses på bred front när en ägarentreprenör närmar sig den inkomst som Zlatan kan raka hem på en reklamkampanj.

Det är dags att börja med näringslivsmatchtröjor. Vem blir först i Kungsan med Annika Falkengren, Hans Dalborg (även nostalgitröjor måste ju räknas) Jan Stenbeck eller Antonia Ax:on Johnson?

Redaktör Valör

Författare Redaktör Valör

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.