Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-11-08

Jernhusen: Greenpeace vinner Jernspiran

Greenpeace övertygade juryn med "ett hav av hopp" och hederspriset går
till Sverige för UNHCR i årets omgång av Jernspiran. Två idéer som
står upp för människor och miljö prisas av Jernhusen med
kommunikationsytor värda 800 000 kronor.

2019 års Jernspiran-vinnare är miljöorganisationen Greenpeace.
Tävlingsbidraget "Ett hav av hopp", med ett kollaborativt konstverk
som lyfter vikten av att skydda våra hav, fick juryn på fall.
Hederspriset går till Sverige för UNHCR som genom sitt event vill öka
vår förståelse för människor på flykt.

Genom upplevelsebaserad kommunikation vill de skapa engagemang och
hoppfullhet för två både aktuella och akuta frågor.

- Det är oerhört roligt att få möjligheten att nå många människor och
lyfta en fråga som är okänd men viktig, säger Frida Bengtsson,
ansvarig för havsfrågor på Greenpeace Norden. Hälften av allt liv på
vår planet bor i världshaven men eftersom ingen äger haven har vi
varit dåliga på att ta hand om och skydda dem. Vi ska visa aktuella
forskningsrön om människans påverkan och göra det möjligt för
besökarna på stationen att vara med och agera konkret.

- För oss är centralstationen en historisk plats eftersom vi var med
och mötte den stora flyktingvågen 2015 precis här, säger Ulrika
Nilsdotter Brühl, kommunikationschef på Sverige för UNHCR. Vi vill
göra en tillbakablick till det året och få alla att minnas det
fantastiska engagemang som uppstod spontant. Idag är känslan i
samhället en annan kring flyktingfrågan så vi vill väcka liv i det
positiva och medkännande engagemanget igen med den här platsen som
utgångspunkt.

Vinsten består i att under våren få chansen att genomföra sina
vinnande eventidéer på ytor som Jernhusen står för. Första pris är
200 kvm eventyta och utvalda reklamytor på Stockholms Centralstation
under en vecka. Hederspristagaren får upp till 50 kvm samt reklamytor
upp till en vecka på valfri centralstation i Stockholm, Göteborg
eller Malmö.

Juryns motiveringar lyder:

Vinnare:
Greenpeace

Dagligen möts vi av skrämmande rapporter kring vår miljö och den
pågående klimatkrisen. Trots att situationen är akut, kan problemen
ibland kännas abstrakta, ja, till och med avlägsna. Vi behöver se,
förstå och uppleva med egna ögon - och vi vill kunna agera, till
exempel genom att ställa politiker till svars med tydliga, konkreta,
ja, rent utav akuta krav.

Precis detta lyckas årets vinnare av Jernspiran med. Med både fakta
och känsla på plats möts betraktaren bokstavligen av havets
utmaningar på ett överväldigande sätt - men också med möjlighet att
på plats agera och göra skillnad för framtiden.

Grattis Greenpeace - vinnare i Jernspiran 2019 med "Ett hav av hopp".

Hederspris:
Sverige för UNHCR

Hösten 2015 anlände tusentals flyktingar till Sverige och Stockholms
Centralstation. Då öppnade vi våra hjärtan. Idag är tonläget ett
annat. Sverige för UNHCR vill få besökarna på Stockholms
Centralstation att reflektera hur det är att lämna allt bakom sig och
fly.

Genom att ge en röst till de individer som riskerade sina liv för att
komma hit, påminner de oss om att bakom varje siffra i statistiken
finns en människa.

En eventidé med stark symbolik, starka berättelser och upplevelser för
att väcka liv i det engagemang som brann så starkt för fyra år sedan,
gör Sverige för UNHCR till en självklar hederspristagare i Jernspiran
2019.

Om Jernspiran
Jernspiran är fastighetsbolaget Jernhusens årliga eventtävling som
belönar företag och organisationer som vill driva förändring och har
ett starkt engagemang i viktiga hållbarhets- och samhällsfrågor.
Syftet är att lyfta initiativ för en bättre värld och samtidigt bidra
till meningsfulla resenärsupplevelser. I prispotten ligger utvalda
event- och reklamytor på en av Sveriges största centralstationer.

Personer från vänster i bifogat foto:

Åsa Agemalm, Chef Jernhusen Media, Frida Bengtsson, Senior campaigner
oceans Greenpeace, Daniel Bengtsson, Kommunikationschef Greenpeace,
Gustav Martner, Head of digital Greenpeace, Ulrika Belin,
Projektledare kommunikation Sverige för UNHCR, Ulrika
Nilsdotter-Brühl, Kommunikationschef Sverige för UNHCR, Kerstin
Gillsbro, Vd Jernhusen

För mer information kontakta:

Ann Hermansson, marknadsansvarig Jernhusen Media
073-413 32 46, ann.hermansson@jernhusen.se

Jernhusen äger, utvecklar och förvaltar ett fastighetsbestånd av
stationer, stationsområden, underhållsdepåer och godsterminaler längs
den svenska järnvägen. Jernhusen ägs av svenska staten och har cirka
200 medarbetare. Fastighetsbeståndet uppgår till 154 fastigheter, med
ett totalt marknadsvärde på 17,7 miljarder kronor.

-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/jernhusen/r/greenpeace-vinner-jernspiran,c295...
https://mb.cision.com/Main/6221/2957524/1138274.pdf

Författare Cision News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.