Du är här

2018-07-13

JM: TROR PÅ FORTSATT FÖRBÄTTRAD FÖRSÄLJNING I STOCKHOLM - VD

STOCKHOLM (Direkt) Bostadsutvecklaren JM tror att försäljningen av bostäder
fortsätter att förbättras framöver.

Det sade vd:n Johan Skoglund under fredagsförmiddagens rapportpresentation.

I det andra kvartalet sålde JM 225 bostäder i Stockholm (388) efter 117
enheter i det första kvartalet.

"Det går att konstatera att vi sålt 92 procent fler bostäder i det andra
kvartalet, mot det första kvartalet, så vi är nöjda med försäljningen i
Stockholm, Men vi tror att det blir ännu bättre framåt", sade han med tillägg
att JM:s försäljning i Stockholm behöver fortsätta uppåt.

Håller sig marknaden "fortsatt hygglig under hösten" räknar JM med fler
produktionsstarter i Stockholm, sade vd:n.

JM startade produktion av 240 bostäder i Stockholm under det andra kvartalet
(454) samt 455 under det första halvåret (754).

"Vi tror att vi kommer att ha en högre takt av starter under det andra
halvåret (jämfört med det första halvåret red. anm.)", sade vd:n med
påpekande att JM då samtidigt måste fortsätta sälja bostäder.

JM har kvar sitt krav om en bokningsgrad på 30 till 50 procent för byggstart,
fortsatte han.

Finanschefen Claes-Magnus Åkesson lade till att JM inte vill starta projekt på
spekulation. Andelen bokat/sålt i den pågående produktionen i Stockholm är
lägre än genomsnittet för koncernen om 58 procent, sade finanschefen vidare
med tillägg att det samtidigt är långt kvar till inflytt i många projekt.

JM klassar en nivå med sålt/bokat på 60-65 procent som "normal" och vill
"gärna nå de 60-65 procenten på sikt", sade vd:n Johan Skoglund.

I det gångna kvartalet var Stockholmsdelens rörelseresultat om 250 miljoner
kronor 12 procent lägre än SME-förväntan medan rörelsemarginalen om 16,3
procent var 1,6 procentenheter under konsensusprognosen.

Resultatet och marginalen i Stockholm påverkades negativt av den så kallade
försäljningseffekten, det vill säga förändringen i relation mellan
upparbetningsgrad och försäljningsgrad inom en period, påpekade finanschefen.
I det andra kvartalet var JM-koncernens försäljningseffekt -136 miljoner
kronor efter -129 miljoner kronor i det första kvartalet.

"En volatilitet i Stockholmsmarginalen kan vara att vänta framöver, kan vi
sälja bostäder till antagna nivåer är detta bara en periodiseringseffekt",
påpekade finanschefen.

Vd:n Johan Skoglund framhöll att det skett priskalibreringar i några av
koncernens projekt, primärt i Stockholm. Det har då rört sig om priser som
sattes under hösten 2016 till våren 2017.

"På andrahandsmarknaden har priserna sjunkit 10 procent sedan dess och då
behöver vi kalibrera till samma eller lite högre priser som på
andrahandsmarknaden", sade han.

När läget nu är mer stabilt andrahandsmarknad söker sig fler kunder till JM:s
projekt, lade vd:n till.

---------------------------------------
Malcolm Svensson Rothmaier +46 8 5191 7918

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.