Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-01-10

Jula AB: Jula ökade försäljningen med 10 % 2019!

Jula ökade försäljningen med 10 % 2019 och nådde 7, 5 mrd i
omsättning.

- Det finns flera orsaker till vår försäljningstillväxt under 2019. Vi
har under året bland annat firat 40 år, vi har utvecklat driften i
våra varuhus, vi har satsat på utveckling av vår e-handel och vi har
haft rätt produktmix till attraktiva priser som har tilltalat våra
kunder, säger Joachim Frykberg, VD Jula.

Utveckling av varuhusdriften har varit prioriterad under året i syfte
att skapa en bättre upplevelse för Julas kunder. Hela flödet från
centrallager till att produkterna finns på hyllan har effektiviserats
och det har skapat möjlighet för medarbetarna i varuhusen att finnas
mer tillgängliga för kunderna.

Framgångsrikt 40-årsfirande

Utvecklingen av e-handelslösningar, app och webb har också
prioriterats under året. Detta är ett långsiktigt och kontinuerligt
arbete som kommer att intensifieras under 2020. En starkt bidragande
orsak till försäljningstillväxten är att Jula under 2019 har firat 40
år. Firandet har träffat kund under perioden mars till oktober.

- För mig, som har varit med sedan starten av Jula, känns det
speciellt att fira 40 år och vi är glada att så många kunder har valt
att vilja fira med oss. På Jula vill vi aldrig stå still, utan hela
tiden utvecklas och bli bättre för att göra våra kunder nöjda, det är
en av våra viktigaste drivkrafter. Det, och att hela tiden hitta nya
produkter, av bra kvalitet, till låga priser som gör att alla våra
kunder kan lösa sina problem, säger Karl-Johan Blank, ägare och
koncernchef.

Jula har under året (2019) öppnat två nya varuhus (Töcksfors och
Bydgoszcz). Vid årets slut hade Jula 101 varuhus i Sverige, Norge och
Polen.

Kraftig expansion i sikte 2020

Under 2020 kommer Jula att öppna minst 10 nya fysiska varuhus. 4 st. i
Sverige, 4 st. i Norge och 3 st. i Polen. Utvecklingen av webb, app
och e-handelslösningar kommer att intensifieras. För att möta den
kraftiga expansionen och förväntade tillväxten kommer Jula att bygga
ut sitt centrallager med 28 000 m2. Detta kommer att generera
ytterligare 90 000 pallplatser. Utbyggnationen kommer att
färdigställas under Q1 2021. Totalt kommer Julas centrallager efter
färdigställande av etapp 5 att ha en yta på 178 000 m2.

- På Jula siktar vi högre. Vi ska ta marknadsandelar på samtliga tre
geografiska marknader som vi finns på under 2020. Vi har ett starkt
lågpriskoncept som tilltalar våra kunder och vårt långsiktiga och
konsekventa utvecklingsarbete gör att vi står starkt rustade inför
framtiden, säger Joachim Frykberg, VD Jula.

För ytterligare frågor:

Joachim Frykberg, VD Jula, +46 701-90 29 30, joachim.frykberg@jula.se

Magnus Ljung, Information Manager, +46 703-80 95 70,
magnus.ljung@jula.se

Företagsinformation

Jula grundades 1979 som ett familjeföretag. Karl-Johan Blank, Julas
ägare, har varit med från starten och byggt upp företaget. Sedan
några år har Jula utvecklats till en koncern, Jula Holdingkoncernen,
med verksamheter inom Retail, Fastigheter, Finans, Logistik och
Hotell.

Jula Holdingkoncernens huvudkontor finns i Skara, Sverige. Koncernen
har cirka 3500 anställda och 2019 omsattes drygt 8,1 miljarder SEK.

Retailföretaget Jula är koncernens ursprung. Jula erbjuder händiga
människor ett brett och noga utvalt sortiment av produkter för
hemmet, trädgården och fritiden till låga priser. Detta erbjuds via
en stark e-handel och totalt 101 varuhus, 54 i Sverige, 34 i Norge
och 13 i Polen.

Besök gärna www.jula.com för mer information.

-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/jula-ab/r/jula-okade-forsaljningen-med-10---2...

Författare Cision News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.