Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-03-11

Kabe: Leveransförskjutningar i nuläget, svårt att få tag på folk - VD

(SIX) Den starka orderingång som Kabe vittnade om i bokslutet har
en baksida: i nuläget har den småländska husvagns- och
husbilstillverkaren börjat uppleva vissa svårigheter att klara av
leveranstiderna på enskilda modeller.

Det är fråga om "en mis-match mellan planerad och verklig
leveranstid", säger Kabes vd Alf Ekström till SIX News.

"Det är alltid ett jäkelstyg att göra kunder som varit glada över
att ha köpt en produkt besvikna, det skär i själen", säger Ekström.

SIX kontaktar Kabe efter uppgift om att enskilda kunder som köpte
nya Kabe-husvagnar hos en oberoende Kabe-återförsäljare i november i
fjol just har fått sina leveransdatum framflyttade: från mitten av
mars till uppskattningsvis tidigast framåt slutet av 2016. Under tiden
fram till leverans ska återförsäljaren, som inte är en del av
Kabe-koncernen, ha diskuterat att erbjuda kunderna ett lånealternativ.

Ska man se på det här som enskilda kundfall eller har ni just nu
generellt svårt att leverera till era svenska husvagnskunder i tid?

"Vi har dragit upp produktionen, där vi i senaste rapporten
beskrivit en ökad orderingång på både husvagnar och husbilar. Vi gör
för tillfället allt vi kan för att försöka få ut alla grejor i tid men
visst lider vi lite grann av de omställningar vi har på gång. Vår
ökade orderingång är det positiva i ärendet. Problemet är att
omstuvningen i produktionsprogrammet som den lett till gör att det, i
vissa enskilda fall, kan bli så här", svarar Ekström SIX.

Kabe-vd:n utvecklar:

"Trots att vi ökat antalet anställda kraftigt under sista halvåret
uppstår problem när vi sedan behövt stuva om produktionen för att
prioritera att få ut fler produkter, i större serier. Det leder till
förskjutningar i en del modeller och vissa kunder blir då utsatta."

Enligt Ekström är det maximala utleveranser som prioriteras från
Kabe-håll, och absolut inte en fråga om att någon särskild produkt-
eller kundkategori skulle ha prioriterats före någon annan.

Vad enskilda återförsäljare har lämnat för leveransinformation till
kund kan inte Ekström svara på men han menar att man från Kabes sida
försöker att kommunicera tydligt med återförsäljarna när det gäller
leveransförväntningar.

För de enskilda kunder som drabbas av förskjutna leveranser,
erbjuder ni från Kabes sida någon kompensation för att hålla dessa
nöjda eller ligger det ansvaret helt hos återförsäljaren?

"Inte något generellt från Kabes sida utan det ligger hos
återförsäljarna. Vi har dock ett eget uthyrningsbolag, med både
husvagnar och husbilar, genom vilket vi försöker låna ut om
återförsäljaren inte har något objekt tillgängligt. Vi vill alltid se
till att det finns ett objekt för kunden", svarar Ekström.

I Kabes bokslut för 2015 hette det att fjärde kvartalets ordervolym
utvecklades positivt för samtliga verksamheter. Nettoomsättningen i
kvartalet steg med 44 procent i årstakt.

Ekström ser att produktionsupprampningen på sikt kommer att kunna
lösa leveransförskjutningarna, men medger samtidigt att det kommer att
ta tid att expandera produktionen fullt ut.

Inte minst har det varit svårt för Kabe att hitta tillräckligt med
ny personal med rätt kvalifikationer till fabriken i Tenhult utanför
Jönköping:

"Vi kommer att fortsätta att öka antalet anställda då vi behöver få
in fler arbetstimmar i produktionen. Men det är inte så lätt att få
tag i folk, dessvärre finns det ingen uppsjö av kvalificerat folk att
få tag på i Jönköping i nuläget."

Medelantalet anställda hos Kabe var 442 för helåret 2015, upp från
387 föregående år.

När är produktionsomställningen uppe i de volymer och antal
anställda som ni i nuläget faktiskt skulle vilja ha, och som skulle
innebära att leveransförskjutningarna upphör?

"Vi fortsätter höja takten och plockar in mer folk i produktionen
kontinuerligt - vi stoppade just in 15 personer till. Men med
upplärningstider och annat så tar sådant här alltid tid - produktion
kan vara ett jäkelstyg", avslutar Kabe-vd:n.

Johan Eklund, tel +46 31 350 64 87
mailto:johan.eklund@six-group.se
www.blogg.six.se @SIXNyheter
SIX News

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.