Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2018-09-13

Kapitalanskaffningen ska skynda på utrullning på Storytels nya och existerande marknader - vd

Storytels kapitalanskaffning ska delvis användas till att skynda på
utrullningen i de nya marknader bolaget har gått in i och för att bolaget
ska bli lönsamt på fler marknader. Det säger bolagets grundare och vd Jonas
Tellander till Finwire.

Ljudboksspecialistens har tagit in 500 miljoner kronor i en nyemission med
syftet att tillgodose bolagets accelererade investeringar i geografisk
expansion, både på befintliga marknader och i de nya regionerna
Latinamerika och Asien.

Bolaget finns i dag på 13 marknader varav Sverige, Norge och Danmark är
lönsamma. Storytel-chefen säger att en del av syftet med
kapitalanskaffningen är att skynda på etableringen i expansionen.

- Det handlar om att kunna accelerera utrullningen i många av de nya
marknaderna vi har gått in i, bygga större kataloger, mycket ljudböcker och
marknadsföra tjänsten och bygga varumärkeskännedom.

- Så det är både på de marknader vi är i dag men även de nya regionerna som
vi har berättat om att vi börjat bearbeta.

Ljudboksbolaget har inte legat på latsidan gällande expansionstakten då man
för ett drygt år sedan endast fanns på sju marknader. I dag ligger Mexiko
och Indien i tidig etableringsfas, och Jonas Tellander uppger att Storytel
är på väg att öppna ett kontor i Bangkok för att därifrån kunna bearbeta
den sydostasiatiska marknaden. Han konstaterar att det fortfarande är
"early days" men bedömer att lanseringar kommer nästa år och att man
därefter kan börja accelerera.

I Indien finns ett team som sedan drygt ett år tillbaka producerar innehåll
på hindi och marathi. Vd:n uppger att man "så smått" har börjat släppa ut
tjänster till kunderna, men att det fortfarande finns en del utmaningar
kvar kring exempelvis betallösningar.

- Men vi har några andra marknader som vi redan börjar se bra traction på,
exempelvis Ryssland och Spanien som är stora marknader där vi tror att vi
kan börja gasa på ännu mer i samband med nyemissionen, tillägger han.

I Mexiko har ett team precis satts upp. Jonas Tellander konstaterar att
landet är en "väldigt framgångsrik streamingmarknad med både Spotify och
Netflix som stora aktörer" och att Storytel därför har goda förhoppningar i
takt med att bolaget får upp en bra katalog på rätt spanska.

Nyemissionen var riktad till ett drygt femtiotal investerare.
Storytel-chefen kan inte namnge vilka som deltog i kapitalanskaffningen,
men säger att bolaget är "jättenöjda" med tillskotten.

- Det är väldigt bra institutionella investerare i Sverige och även ett
antal investerare i England, Frankrike och från några övriga länder i
Norden, säger han.

Storytel har i skrivande stund backat 0,5 procent i torsdagshandeln.
Nyemissionen skedde till en kursrabatt på 3,4 procent och en
utspädningseffekt på 7,8 procent.

Anton Wilén
anton.wilen@finwire.se, 0765-46 64 41
Nyhetsbyrån Finwire

Författare Finwire Smallcap

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.