Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-04-14

Kappahl: Nöjd med kvartalet, har dragit ned på rean - VD

STOCKHOLM (SIX) Kappahls aktie stiger på Stockholmsbörsen efter att
klädkedjan rapporterat ett kvartalsresultat som slog marknadens
förväntningar. Efter drygt fyra månader på vd-posten signalerar Danny
Feltmann ett ökat fokus på erbjudandet till kund genom att koordinera
modekoncept, service i butik och omnikanaler.

Danny Feltmanns framgångsrecept för detaljhandeln är att vara mer
fokuserade på vad som händer i butik än vad man är i dag.

"I en tid där kunderna kan ligga hemma i soffan och shoppa måste
bemötandet i butik utmärka sig. Vi måste ändra vår service och
inspirera kunderna", sade Danny Feltmann på rapportkonferens på
torsdagsförmiddagen.

På senare tid har detaljhandeln drabbats av flera bakslag, negativa
valutaeffekter, väder, prissänkningar och ekonomisk osäkerhet på flera
stora marknader. På den svenska marknaden har JC, Indiska och Polarn
O. Pyret tvingats se över sina verksamheter och på den internationella
marknaden har Fast Retail och Next haft det motigt.

Danny Feltmann är dock nöjd med Kappahls resultat för det andra
kvartalet i det brutna räkenskapsåret, från december till februari.
Resultat före skatt slog analytikernas förväntningar med 93 procent
och landade på 29 miljoner kronor mot väntade 15 miljoner kronor,
enligt en analytikerenkät gjord av Inquiry Financial.

"Vi är nöjda med andra kvartalet, som är ett litet kvartal.
Resultatet är i linje med våra planer framöver", sade han.

Försäljningen uppgick till 1.116 miljoner kronor, att jämföra med
analytikernas förväntade 1.109 miljoner kronor. I rapporten för
kvartalet flaggar bolaget för att det blir allt svårare att tjäna
pengar i början av perioden.

"Vi konstaterar att det blir allt tuffare att tjäna pengar i
december. Bidragande orsaker är Black Friday och att reorna startar
allt tidigare. Vi ser att fler konsumenter planerar sina inköp efter
dessa förutsättningar", skriver vd Danny Feltman i delårsrapporten.

Samtidigt är det svårt för klädbolag, som Kappahl, som inte är
marknadsledande att skippa rean.

"Hade vi varit marknadsledande hade vi vågat testa mer, men när man
inte är det vill man hålla sig lite 'mainstream'", sade bolagets
finanschef Anders Düring.

Kappahl har varit tydliga med att de arbetar med sin prisstrategi
och vill minska reaandelen, något som också gjordes under kvartalet,
enligt vd.

"Vi har inte märkt av att det är färre kundbesök efter att vi haft
färre kampanjer. Men vi ser att omsättningen är mer hälsosam när vi
har mindre reor", sade han.

Anna Sundström, 08 5861 6376
mailto:anna.sundstrom@six-group.se
www.blogg.six.se @SIXNyheter
SIX News

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.