Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-11-08

KappAhl: Ny årsredovisning från KappAhl presenterar resultat och hållbarhetsarbete 2016/2017

I rapporten summerar vd och koncernchef Danny Feltmann året med orden
"Vi har fått ett kvitto på att våra insatser ger effekt och arbetet
med att utveckla verksamheten fortsätter nu i oförminskat tempo.
Investeringstakten framöver kommer sannolikt att vara fortsatt hög i
arbetet med att anpassa butiksnätet och utveckla våra omnitjänster.
Dessutom fortsätter Newbie Stores spännande expansion både på
befintliga marknader och till Storbritannien. En ledstjärna i det
fortsatta arbetet är rätt mode för vår kund, när och hur kunden själv
väljer. KappAhl ska vara vår kunds förstahandsval!"

I korthet summeras verksamhetsåret med att

· Framgångsfaktorer som aktivt arbete med pris-och kampanjstrategier
och god kostnadskontroll har påverkat resultatet positivt.
Rörelsemarginalen landade på 9,1 procent.

· Varumärket Newbie står framgångsrikt på egna ben. Sju nya Newbie
Store har öppnat i Sverige, Norge och Finland. Beslut fattades om att
hösten 2017 öppna Newbie Store i Polen och Storbritannien, vilket
även genomförts efter räkenskapsårets slut.

· Den digitala utvecklingen går framåt, bland annat med av kunden
uppskattade tjänster som Click&Collect och Shop Online in Store.

· Det fortsatt prioriterade hållbarhetsarbetet har stärkts med nya
hållbarhetsstrategin Responsible Fashion. Andelen hållbarhetsmärkt
mode har ökat till 53 (38) procent. Lanseringen av One Bag Habit
tillsammans med branschkollegor minskade åtgången av påsar med över
femtio procent under de första tre månaderna, juni-augusti.

Årsredovisningen publiceras i två delar. Del 1 beskriver verksamheten
och hållbarhetsarbetet och finns att ladda hem samt att beställa i
tryckt format på www.kappahl.com/ir. Del 2 finns att ladda hem på
www.kappahl.com/ir och innehåller den formella årsredovisningen,
GRI-Index, väsentlighetsanalys och bolagsstyrningsrapport med mera.

För ytterligare information kontakta
Charlotte Högberg, Kommunikationschef. Tel 0704-71 56 31, e-post
charlotte.hogberg@kappahl.com

KappAhl grundades 1953 i Göteborg och är en av Nordens ledande
modekedjor med 370 KappAhl- och Newbie-butiker i Sverige, Norge,
Finland, Polen och Storbritannien samt Shop Online. Vår affärsidé är
att erbjuda prisvärt mode i egen design till de många människorna.
Idag är 53 procent av bolagets produkter hållbarhetsmärkta. 2016/2017
var omsättningen 4,9 miljarder SEK och antalet anställda cirka 4 000
i nio länder. KappAhl är noterat på Nasdaq Stockholm. Mer information
finns på www.kappahl.se.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/kappahl/r/ny-arsredovisning-fran-kappahl-prese...
http://mb.cision.com/Main/732/2385658/748176.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.