Du är här

2018-03-13

Volvo gasar mot nya rekord i hög fart: "Stark efterfrågan"

wysiwyg_image

Klassiska småspararfavoriten AB Volvo har funnits i över 90 år.
Nu genomgår verkstadsjätten sin kanske bästa tid någonsin.
– Men vi måste veta att vi är i en cyklisk industri, säger vd Martin Lundstedt.

Sedan Martin Lundstedt tillträdde som vd för AB Volvo i oktober 2015 har han ändrat om i organisationen – och tagit småspararfavoritens aktie mot nya höjder. Nyligen presenterade Martin Lundstedt ett utomordentligt bokslut som satte punkt för 2017. Omsättningen ökade med 11 procent och nådde nära 335 miljarder kronor medan rörelseresultatet steg till 30,3 miljarder kronor, att jämföra med 20,8 miljarder 2016.

– Vi har upplevt en underliggande förbättring i vår lönsamhet. Vi har tagit marknadsandelar och bjudit på både en omsättning och ett resultat som slår rekord, säger Martin Lundstedt till Aktiespararen.

”En fantastisk start”

Konjunkturen har gått, och går alltjämt, på högvarv i Europa och Nordamerika. Bolagets två huvudmarknader som utgör omkring 70 procent av omsättningen.

Martin Lundstedt, Mariestadssonen som tidigare hyllats stort för sin mångåriga vd-gärning i Scania, har fått se aktiekursen lyfta med omkring 85 procent sedan han tillträdde som koncernchef i Volvo i oktober 2015.

– Det har varit en fantastisk start. Men vi måste veta att vi är i en cyklisk industri. Det handlar om att bygga vår serviceaffär. När konjunkturen sedan vänder och vi får leverera färre enheter så gäller det att vi kan göra mycket jobb med att serva vår flotta.

Lastvagnar står för cirka 66 procent av Volvos affär. Det fjärde kvartalet innehöll en ökad orderingång på lastbilar med nära 30 procent, till 69 697 enheter.

I samband med att 2017 summerades skruvade bolaget upp sin prognos för de olika marknaderna 2018. 310 000 fordon är att vänta i Europa, 280 000 i Nordamerika. Även den brasilianska lastbilsmark­nadsprognosen justerades upp från 10 000 till 45 000 enheter.

– Efterfrågan är stark rent generellt. Även Asien och Kina (som utgör nära 20 procent av omsättningen, reds anm) går bra. Vi ser även en uppgång i Australien, Latin­amerika och Brasilien, under­stryker Martin Lundstedt.

Tror på strategin

Martin Lundstedt är fåordig om mellandagarnas stora nyhet i näringslivsvärlden. Christer Gardells aktivistfond Cevian sålde sin stora maktpost i Volvo – till Volvo Cars, som knoppades av och såldes till Ford 1999, majoritetsägarbolag Geely Holding.

– Aktier kommer alltid att byta ägare. Det viktigaste som har hänt är att både vår störste ägare, Fredrik Lundbergs Industrivärden, och vår näst störste ägare Geely har uttryckt ett stort stöd för vår strategi och inriktning.

Ägarförändringen har fått stora reaktioner av helt olika slag. Vissa experter menar att Geely kommer att lägga bud på Industrivärdens post och på sikt ta över bolaget och göra det ”osvenskt”.

Andra bedömare anser att grundaren och storägaren Li Shufu, som har vänt ett förlustdrabbat och utsatt Volvo Cars till ett bolag som gör miljardvinster, kan hjälpa Volvo att ta ny mark i det lika växande som komplexa ekonomiska draglok som Kina är för världen.

I Asien gick Volvos största tillväxt att hitta förra året. Omsättningen ökade med omkring 22 procent borta i öst. Affärsområdet Volvo CE (anläggningsmaskiner) har också stått för ett imponerande 2017. I det fjärde kvartalet steg rörelsemarginalen från 3,8 till 10,9 procent.

Kommenterar inte spekulationer

Christer Gardell har varit en ivrig förespråkare av att stycka upp koncernen. Han har velat se Volvo fördelas i tre olika börsbolag – lastbilar, anläggningsmaskiner, som står för cirka 18 procent av omsättningen, och båtmotorer (Penta) som utgör drygt 3 procent av försäljningen.

– Vi tror att det skulle gynna Volvos verksamhet och värdering att få ett 100-procentigt fokus på lastbilar. Av samma anledning skulle även de avknoppade verksam­heterna gynnas. De skulle må bättre av eget rampljus och sam­tidigt förgylla Stockholmsbörsen, sa Christer Gardell till Dagens Industri i oktober 2017.

– Vi vill varken kommentera eller bidra till spekulationer. Men däremot är vi noga med att jobba med decentralisering. Varje affärsområde har möjlighet att påverka sin lönsamhet och göra egna investeringar. Samtidigt drar vi nytta av att vara en gemensam koncern, säger Martin Lundstedt.

Hur ser du, bortsett från lastbilarnas framfart, på koncernens utveckling?

– Våra affärsmodeller ligger rätt i tiden och vi har många konkurrensfördelar. Det ser väldigt positivt ut just nu. Alla enheter bidrar.

Martin Lundstedt berättar om förändringar som har skett i den stora organisationen sedan han klev in genom huvudkontorets dörr i Lundby på Hisingen för snart två och ett halvt år sedan.

– Vi har jobbat mycket med effektiviseringsprogram. Det handlar om att komma närmare kunden och återgå till en mer varumärkes- och affärsbaserad organisation. Det händer väldigt mycket.

I somras kom Volvo med nya finansiella mål. Ett sådant är att rörelsemarginalen, över en konjunkturcykel, ska överstiga 10 procent. 2017 landade siffran på 9,1 procent.

”Måste vara försiktiga”

Martin Lundstedt ser många ljuspunkter i tillvaron. Han är dock ytterst medveten om att sämre tider kan vara att vänta inom kort.

Finanskrisens utbrott efter Lehman Brothers-kraschen 2008 slog stenhårt mot Volvo, som först på senare år börjat hitta rätt igen och visat mer positiva siffror. Flaskhalsar och stigande råvarupriser riskerar att sätta käppar i hjulet för marginal­utvecklingen.

– Vi får vara försiktiga när det kommer till hur mycket vi kan öka vår produktion. Det gäller att inte gapa efter för mycket, utan att ha en flexibilitet och undvika flaskhalsar i den mån det går. Vi måste kunna hålla våra ledtider och leverera det som vi har lovat, säger Martin Lundstedt.

Volvos aktie, som nådde en ny rekordnivå när den var uppe och snuddade vid 170-kronorsstrecket efter att det tredje kvartalet för 2017 presenterats i oktober 2017, har utvecklats klart bättre än Stockholmsbörsens industri­index på sistone. Kursen har gått 65 procent starkare än index sedan 11 november 2015, skriver Dagens Industri.

P/e-talet uppgår till omkring 14–15. Att aktiens kurva kommer att fortsätta peka lika brant uppåt framöver är inte särskilt troligt, inte minst eftersom vi är sent inne i en lång konjunkturcykel.

Men för den långsiktige spararen kan ett mer stabilt och välbalanserat Volvo absolut vara ett bra inslag i en diversifierad portfölj. 

wysiwyg_image

FAKTA

Det här är Martin Lundstedt

Född: 1967 i Mariestad.

Utbildning: Civilingenjör vid Chalmers universitet i Göteborg.

Karriär: Hamnade på Scania 1992. Arbetade sedan i olika roller innan han blev koncernchef för Södertäljebolaget 2012. Lämnade sitt uppdrag för att bli vd för Volvo 2015.

Martin Lundstedt om:

Att äta middag med Donald Trump på World Economics Forum i Davos i januari: ”Vi var det enda svenska bolag som fick vara med. Totalt deltog 15 bolag, från olika delar av Europa som rör sig inom olika sektorer, och det var så klart stort för oss att bli inbjudna.”

LÄS MER: Volvo-vd:ns middag med Trump: "Fick honom att inse"

Vad samtalet med kontroversielle pre­sidenten handlade om: ”Mycket om olika former av möjligheter, villkor, nya teknologier och infrastruktur. Att vi fick vara med tyder på att Volvo är en spelare som många vill ha ett samarbete med. Jag fick presidenten att inse att vi äger 100 procent av amerikanska Mack. Nordamerika är en väldigt viktig marknad för Volvo. Den utgör omkring 30 procent av vår omsättning. Våra stora investeringar i USA har gjort honom glad.”

Sin hälsning till spararna: ”Vi är väldigt stolta och tacksamma över att så många av Aktiespararnas medlemmar och övriga svenska folket äger aktier i Volvo. Vi gillar att ni följer oss, är intresserade och ställer frågor. Jag hoppas att vi lyckas vara tillräckligt transparenta.”

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.