Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-03-10

Konecranes Oyj: Konecranes Goliath stegar in i Frankrike

Konecranes och skeppsvarvet Chantiers de l'Atlantique i St. Nazaire i
Frankrike har undertecknat ett kontrakt om leverans av en Konecranes
Goliath portalkran. Den kommer att hantera stora fartygsblock och
paneler över torrdockan och spela en viktig roll i fartygsbyggandet
på flervåningsskeppsvarvet. Beställningen bokades under fjärde
kvartalet 2019.

"Vi är glada över att ha fått denna beställning från Chantiers de
l'Atlantique, som är ett av världens största skeppsvarv. När
Goliath-kranen tas i bruk kommer den att tillförlitligt och med hög
precision sköta alla de tunga lyft som Chantiers behöver. Vi är
stolta över att Konecranes får hjälpa Chantiers att bygga vackra,
ultramoderna fartyg under många års tid", säger Lasse Merenheimo,
Konecranes direktör för varvskranar.

Konecranes Goliath-kran kommer att levereras som ett samarbete mellan
parterna. Den kommer i sin helhet att tillverkas i Europa av
Konecranes. Montering och resning av kranen på plats kommer att göras
i samarbete mellan skeppsvarvet och Konecranes. Resningsarbetet
kommer att påbörjas sommaren 2021 och kranen ska enligt planerna tas
i bruk under våren 2022. Den kommer att ha en lyftkapacitet på 1 050
ton, spårvidd på 130 meter och en höjd på 81 meter under huvudbalken.

"Denna beställning med Konecranes är del av en ambitiös
investeringsplan för Chantiers de l'Atlantiques. Den nya
Goliath-kranen, som är tio meter högre än varvets andra portalkranen,
gör det möjligt för oss att lyfta och installera alla överbyggnader
för de stora fartyg som vi bygger de kommande åren", säger Bertrand
Paquet, inköpsdirektör på Chantiers de l'Atlantique.

Chantiers de l'Atlantique har en lång och framstående historia som
sträcker sig 150 år bakåt i tiden. Skeppsvarvet är känt för sin
expertis och hantverksskicklighet när det gäller att bygga stora
kryssnings- och flottfartyg. Skeppsvarvet håller för närvarande på
att bygga en serie innovativa kryssningsfartyg, däribland "Oasis
Class"- och "Edge Class"-fartyg för Royal Caribbean Line och
Meraviglia-fartyg för MSC Cruises. Detta efter bygget av Queen Mary 2
för Cunard, och ännu bak i tiden legendariska SS Normandie, som
trädde i tjänst 1935.

Mer information:
Lasse Merenheimo, Konecranes direktör för varvskranar
E-post: lasse.merenheimo@konecranes.com eller telefon: +358405365990
Mer information för investerare och analytiker:
Eero Tuulos, direktör, investerarrelationer, Konecranes
E-post: eero.tuulos@konecranes.com eller telefon: +358 20 427 2050
Pressmeddelandet är tillgängligt på vår webbplats konecranes.com
(http://www.konecranes.com)

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett
brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier,
skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar
produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning av
alla fabrikat. År 2019 omsatte koncernen 3,33 miljarder euro.
Medräknat MHE-Demag, har koncernen cirka 18 000 anställda i 50
länder. Konecranes aktier är noterade på Nasdaq-börsen i Helsingfors
(symbol: KCR).

-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/konecranes-oyj/r/konecranes-goliath-stegar-in...

Författare Cision News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.