Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-11-20

KOPPARBERGS: GINSATSNING KAN BREDDAS TILL ANDRA SPRITSORTER -VD

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Med sin satsning på gin har Kopparbergs fått en
produkt som marginalmässigt överträffar bolagets etablerade cider. Dessutom
är ginförsäljningen inte lika väderkänslig som cidern och ölet.

Det säger Kopparbergs vd Peter Bronsman till Nyhetsbyrån Direkt.

Kopparbergs ciderförsäljning har under en längre tid ökat som andel av den
totala försäljningen, vilket gynnat lönsamheten då cidermarginalen generellt
är högre än marginalen på öl. Nu har den ginsatsning som inleddes i våras
lett till att ginen i volym räknat står för ungefär 1,8 procent av den totala
försäljningen.

"Och det syns i våra siffror. Trots att vi hade en vädermässigt mycket sämre
sommar i år jämfört med i fjol så håller siffrorna eftersom en produkt som
ginen, med sin marginal, slår direkt på sista raden. Jag tycker att det är
imponerande och fantastiskt roligt att vi lyckats kommit in på ginmarknaden
och framför allt att vi tjänar pengar där", säger Peter Bronsman.

Kopparbergs lanserade i våras Kopparberg Premium Gin, en så kallad "pink gin"
med smaken jordgubb/lime. Bolaget introducerade samtidigt en gin i formatet
"ready to drink" på burk med en lägre alkoholhalt. För några månader sedan
lanserades även en gin med smaken mixed fruit.

"Vi har tagit våra populäraste cidersmaker in i ginvärlden, egentligen en
chansning från början, men det har verkligen slagit väl ut. Jag tror man har
ett försprång när konsumenterna känner sig trygga med varumärket och
smakerna", säger Peter Bronsman.

Jordgubb/lime-ginen fanns till en början på drygt 700 pubar hos brittiska
puboperatören Greene King, ett antal som nu ökat till över 1.000 pubar. I
våras talade Kopparbergs även om att börja sälja sin gin hos utvalda
detaljhandlare i Storbritannien.

"Nu har vi kommit in på de flesta kedjorna där några av de största är Tesco
och Asda. Vi breddar oss och vi får fler kunder som vi kanske inte nått med
vår cider men som vi når med ginen. Vi har nu en distribution på ungefär 30
procent i Storbritannien. Det innebär att ungefär var tredje butik som skulle
kunna sälja vår gin har den i dag och det är en bra bas att stå på", säger
Peter Bronsman.

Som jämförelse har Kopparbergs cider i Storbritannien en distribution på
ungefär 80 procent.

Kopparbergs ginlansering i Spanien och Grekland, som bolaget tidigare flaggat
för, har nu spikats och kommer att ske inför nästa säsong, kring mars/april,
enligt Peter Bronsman.

Enligt vd:n planerar Kopparbergs även för att lansera en tredje ginsmak runt
jul eller i början av nästa år. Dessutom finns funderingar på att bredda
produktportföljen till andra klassiska spritsorter.

"Vi har varit i cider, nu går vi till gin och vad är nästa steg? När vi nu är
inne i fruktprodukterna så tror jag att det finns mycket mer att göra i
framtiden. Det kan vara vad som helst egentligen, att man går in i
vodkasegmentet eller i romsegmentet", resonerar Peter Bronsman.

---------------------------------------
Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.