Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-05-07

Kronfågel: Kronfågels grillkampanj sätter nästa generation i fokus

Sommaren är runt hörnet och vad är mer svensk sommar än att grilla?
Att lägga svensk kyckling på grillen är ett bra alternativ för
klimatet vilket fler människor börjar känna till. I årets
grillkampanj från Kronfågel vill man fortsätta inspirera till att
välja en hållbar framtid, för nästa generations skull.

I en färsk undersökning visar det sig att hela 67% vet om att kyckling
har en lägre klimatpåverkan än rött kött*. Det betyder en ökning på
35% sedan hösten 2019 då samma fråga ställdes.

- Det är såklart glädjande att höra att fler och fler känner till
kycklingens låga klimatpåverkan. Det bådar gott inför att grillarna
ska plockas fram, där vi hoppas få spela en roll i att inspirera folk
till ett mer hållbart grillande med årets spännande BBQ-sortiment,
säger Christina Andersson, Produktchef Kronfågel.

Nyheter med smaker från världens olika hörn
För att kunna grilla klimatsmart och varierat i sommar erbjuder
Kronfågel hyllans kanske bredaste grillutbud med nio olika
kycklingprodukter. Nyheten och smakbubblaren Shichimi, med japanska
influenser, har fått sätta smak på en mixlåda med lårfilé och den
populära Minutfilén. Fjolårets storsäljare KycklingSteak Tryffel
kommer tillbaka och har i år fått en smakkompis i American Rub - ett
urbenat kycklinglår med en bipackad rökig rub.

- Det ska vara enkelt och gott att välja en hållbar framtid. Bland
årets grillsortiment finns allt från färdigkryddade mixlådor till
stora grillfiléer som du själv kan smaksätta, säger Stefan Superti,
Gastronomisk ansvarig Kronfågel.

Grilla för nästa generation
Kronfågels BBQ-produkter släpps tillsammans med en omfattande
kommunikationskampanj, "Grilla för nästa generation". I kampanjen
sätts framtidens grillare i fokus och att det är för dem vi måste
göra hållbara val när det kommer till vad vi grillar.

- Kronfågel har i 50 år förändrat vad vi lägger på grillen och nu
visar vi att vi är ett företag av vår tid med nästa generations bästa
i åtanke, säger Susanne Zabrodsky, Marknadschef Kronfågel.Se separat
lista över Kronfågels grillsortiment 2020.

Vid frågor om produktinformation, bilder och recept, kontakta:
Sandra Engstrand
Tel: 073 087 20 78
E-post: sandra.engstrand@kronfagel.se

* Undersökningen har skett via CAWI (Computer AidedWeb
Interviews-webbenkäter) under perioden 9/3-16/3 2020. Målgruppen var
alla mellan 18-59 år. Det var totalt 415 respondenter.

[Miljbild]

Sandra Engstrand
Content & Communication specialist, Kronfågel
Telefon +46 730 87 20 78
Sandra.engstrand@kronfagel.se (%20sandra.engstrand@kronfagel.se)

Kronfågel är Sveriges marknadsledande kycklingproducent. Vi
producerar, säljer och marknadsför kyld, fryst och förädlad kyckling.
Kronfågel ingår i Scandi Standard som är en av de största
producenterna av kycklingbaserade livsmedelsprodukter i norra Europa
med ledande positioner i Sverige, Danmark, Norge, Finland och Irland.
Våra starkaste varumärken är Kronfågel, Danpo, Den Stolte Hane,
Naapurin Maalaiskana och Manor Farm. Tillsammans är vi ca 3 000
medarbetare och har en omsättning på över 7,5 miljarder SEK. Läs
gärna mer på www.kronfagel.se.

-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/kronfagel/r/kronfagels-grillkampanj-satter-na...
https://mb.cision.com/Main/8652/3105455/1243027.pdf
https://mb.cision.com/Public/8652/3105455/aed303bd50192471.pdf
https://mb.cision.com/Public/8652/3105455/89e070487bc95323.pdf

Författare Cision News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.