Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-01-11

Kursraketen om listbytet: ”Gör det enklare”

wysiwyg_image

Jonas Tellander var med och grundade Storytel 2005.

Storytels vd Jonas Tellander om: Kometresan på börsen, teknikutveckling, expansionsmål, konkurrens, tillväxt och lönsamhet.

Efter en kursuppgång på flera hundra procent bestämde sig Storytel för att vända blad i historieboken.

Ljudboksbolaget har valt att lämna Spotlight, tidigare Aktietorget, för att ta ett kliv upp och i stället notera sig på Nasdaq First North.

 – Det är helt odramatiskt. Det handlar om att göra det lättare för människor från andra länder och institutionella ägare att köpa aktier i Storytel. Att vara på First North gör det enklare, säger Storytels vd Jonas Tellander till Aktiespararen.

Det var inte aktuellt att gå rätt in på Stockholmsbörsens small cap-lista?

– Vi tar det här steg för steg. Nu ska vi jobba vidare och sedan får vi se vad som händer.

Handlar bytet även om att Storytel nu får en större kvalitetsstämpel bland investerarkollektivet?

– Det är ju inte fel om det underlättar för fler att bli intresserade av oss. Men det viktigaste är att det blir smidigare för våra anställda i andra länder att köpa aktier, understryker Jonas Tellander.

Stark utveckling

Storytel, som kom in på börsen 2015 genom förvärvet av Massolit Förlag, grundades redan 2005 av bland andra Jonas Tellander som ”Bokilur”. Jonas Tellander minns tillbaka och berättar att han redan då såg ett stundande teknikskifte som skulle kunna komma att skaka om bokbranschen.

 – Mobilen var på frammarsch. Det gick att förstå att de en dag skulle bli smarta, att det skulle gå att göra mer än att ringa och skicka sms. Lyssna på berättelser är en evig aktivitet som egentligen inte behöver förklaras. Genom vår idé slipper du släpa på cd-skivor och kassetter.

Men det dröjde ett bra tag innan Storytel verkligen fick det att lossna. Det var först när Iphonen och musikstreamingtjänsten Spotify slog igenom som det blev mer naturligt att ha ett abonnemang. Succékonceptetet Netflix intåg 2012 skapade ytterligare ringar på vattnet.

 – Folk började se nyttan av att använda mobilen. Strömmade tjänster fick en plats i hemmet på allvar och att lyssna på ljudböcker blev ett bra komplement till att läsa den fysiska boken.

En titt på bokbranschens utveckling i Sverige visar att Storytel, som finns på 15 marknader i nuläget efter att ha satt punkt för 2018 genom att äntra Bulgarien, ligger helt rätt i tiden. Tillväxten för ljud- och e-böcker är betydligt starkare än motsvarigheten för den fysiska boken.

 – Det är lätt att tro att det sker en kannabalisering, men så är det ju inte riktigt. Totalt sett växer både bokmarknaden och bokläsningen i Sverige. Det är vi rätt så ensamma om.

Du tror inte att den fysiska boken rent ut sagt kan försvinna på sikt?

 – Absolut inte. Fysiska böcker säljs lite mindre varje år, men står sig ändå starka. Det sker en successiv förflyttning från fysiska bokhandlare till internet. Sedan får man tänka på att alla länder inte har kommit i närheten av lika långt som Sverige. Vi är det största ljudbokslandet per capita.

Storytels aktie är upp cirka 330 procent sedan noteringen på Spotlight i nuläget. Ett tag handlades den runt 150-kronorsstrecket. Kursen har dock, precis som många andra bolags aktier, tagit stryk av det alltmer oroliga sentimentet på börsen och fallit tillbaka till runt 90 kronor.

Jonas Tellander vill inte prata särskilt mycket om kursutvecklingen, men konstaterar att Storytel har gjort många saker rätt.

 – Vi har en stor kompetens i bolaget och har arbetat träget. Vi har rätt fokus och har fått många med oss på tåget.

wysiwyg_image

Storytels huvudkontor är hemmahörande i det klassiska "Norstedtshuset" ett par kapitel bort från Gamla Stan.

Från lönsamt till olönsamt – och tillbaka

Storytels höga expansionstakt har, föga förvånande, fått konsekvenser i bolagets balansräkning. Från 2010 till 2016 var bolaget lönsamt. I det tredje kvartalet för 2018 redogjordes dock ett negativt rörelseresultat på -61 miljoner kronor.

– Vi är lönsamma i Norden  och vet hur vi ska göra för att lyckas.  Vår utmaning är nu att skapa fler lönsamma marknader och kommunicerar det tydligt till investerarna, betonar Jonas Tellander.

När är ni ett lönsamt bolag igen?

 – Det beror på när vi väljer att skruva ned expansionstakten. Där är vi inte ännu. Jag kan inte ge något exakt svar på det.

Hur lång tid tar det att bygga upp en marknad?

– Tålamod är ett måste. Ofta dröjer det runt tre–fem år innan allt är på plats, säger Jonas Tellander och nämner Nederländerna som ett sådant exempel.

Jonas Tellander pratar mycket hellre om bolagets utveckling bland abonnenterna och att streamingintäkterna passerar 1 miljard kronor 2018. I det tredje kvartalet uppgick antalet prenumeranter till 720 000 i snitt. Nu är ett nytt mål satt.

 – Vi vill spränga miljonvallen under 2020. Det är klart att vi siktar på det med tanke på hur vi har utvecklats under 2018. Vi ser en 40-procentig tillväxt och vill fortsätta att växa i hög takt.

Jonas Tellander säger att medelålders kvinnor utgör största delen av Storytels målgrupp. Han ser även positivt på konkurrensen, som givetvis varierar på olika marknader. I Sverige slåss Storytel främst med Bonnierägda Bookbeat och Nextory om kundernas uppmärksamhet.

 – Det är bra att det finns några olika aktörer. Det hjälper oss att driva marknaden och gör att fler får upp ögonen för ljudböcker. Vi får se till att bli mer innovativa och ta fram nya sätt att läsa på. Det finns absolut plats för ett par olika bolag per marknad.

Hur ser du på en möjlig konsolidering i branschen och er roll i en sådan utveckling?

– Det enda jag kan göra är att bygga ett så bra och starkt Storytel som möjligt. Vi ska växa vidare och finnas här i många, många år till, säger Jonas Tellander.

FAKTA

Det här är Jonas Tellander

Född: 1970 i Stockholm.

Utbildning: MBA från INSEAD 2001. Civilingenjör i kemiteknik från Lunds universitet 1995.

Karriär: Trainee på Unilever. Produktionschef på Arla Licensering på Roche i Schweiz. Vd för Storytel, som han grundade ihop med Jon Hauksson, från 2005.

Jonas Tellander om …

Ljudbokens fördelar: ”Det är en väldigt skön och avkopplande aktivitet. Perfekt att ägna sig åt någon timme efter en stressig dag. Det är härligt att låta en berättarröst guida dig igenom historien.”

Vad Storytel vill se i marknader de satsar på: ”Det är en fördel om det finns olika betaltjänster, att folk har kreditkort och att streamingtjänster redan har satt sig. Sedan kan vi så klart variera innehållet i katalogerna från land till land. I Ryssland och i Polen vill konsumenterna inte läsa om samma saker som de vill i Sverige.”

Utmanande marknader: ”Klart att det har varit en del jobb med att komma igång på arabiska och i Indien. Det finns ju massvis med varianter av språken som pratas bland befolkningarna.”

Aktieägarvärde: ”På lång sikt handlar det så klart om en stabil kursuppgång, aktieutdelningar och att vi skapar ett positivt kassaflöde. Vi har stor förståelse för böckerna och tekniken och har fått folk att uppskatta vår tjänst, vilket skapar lojalitet som omsätts i en växande lönsam abbonnentstock som genererar positiva kassaflöden.”

Bolagets nyligen lanserade läsplatta Storytel Reader: ”Ett roligt komplement som gör läsupplevelsen ännu bättre. Readern ska hjälpa oss bygga en lika stor svensk e-boksmarknad per capita som i USA.”

Ledarskap: ”Jag gillar att jobba med all form av utveckling, oavsett om det handlar om produkten, affären organisationen eller människor. Från början, när vi var 30 personer, var jag insyltad i exakt varje projekt på Storytel. Nu är vi 450 anställda.”

Det här är Storytel

Storytel, som grundades 2005 av bland andra Jonas Tellander och har sitt huvudkontor i den klassiska ”Norstedtsbyggnaden” i centrala Stockholm, består av två olika affärsområden.

Inom ”Streaming” ingår en abonnemangstjänst för ljud- och e-böcker under namnen ”Storytel” och ”Mofibo”. Även ljudboksutgivning och Storytel Original, som främst hör hemma i ljudboksförlaget Storyside, återfinns där.

I ”Publishing” går bokförlagen Norstedts, Massolit, Printz Publishing, danska People´s Press, Storytel Publishing, Rabén & Sjögren och B.Wahlströms samt Norstedts Kartor att hitta.

Storytel finns på 15 marknader. Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Nederländerna, Polen, Ryssland, Bulgarien, Spanien, Indien, Förenade Arabemiraten, Turkiet, Italien, och Mexiko har alla tillgång till bolagets tjänster. Under 2019 ska även ett Asienkontor öppnas i Thailands huvudstad Bangkok.

Storytels intäkter uppgick till 373 miljoner kronor och rörelseresultatet till -61 miljoner kronor i det tredje kvartalet 2018. Antalet abonnenter uppgick till cirka 720 000.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.