Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-02-19

LASTBILAR: VISSA SVENSKA FRAMGÅNGAR OM EXTRA LÅNGA LASTBILAR

BRYSSEL (Direkt) Sverige fick igenom vissa krav i EU:s uppgörelse om tunga
fordon när det gäller extra långa och extra tunga lastbilar.

Det uppgav EU-källor för Nyhetsbyrån Direkt på tisdagen. Natten till tisdagen
enades representanter från Europaparlamentet, EU-ländernas regeringar och
kommissionen om slutversionen av lagstiftningen.

Före slutförhandlingen var det klart att ingen särskild hänsyn tas nu till
extra långa och extra tunga fordon.

Men överenskommelsen innebär att översynen 2022 ska titta på om en särskild
undergrupp ska skapas för extra långa och extra tunga fordon. Det var så
mycket Sverige hade kunnat hoppas på i detta läge i lagstiftningsprocessen,
uppgav EU-källor.

De extra långa fordonen används till stor del för timmertransporter i Sverige
och Finland.

Vidare nåddes en svensk framgång i definitionen av lastbilar med låga utsläpp.
I kommissionens ursprungliga förslag sattes gränsen till 350 gram koldioxid
per kilometer och fordon. Detta gynnade förstås mindre lastbilar.

Det ändrades i slutuppgörelsen till att olika gränser sätts beroende på
lastbilens storlek. Samtidigt ligger genomsnittet kvar på 350 gram CO2. Detta
gör det lättare för större fordon att kvalificera för definitionen låga
utsläpp.

Fordon med noll utsläpp och låga utsläpp får en extra bonus jämfört med fordon
med högre utsläpp. Avsikten är att uppmuntra till elektrifiering.

Sverige anser att de extra tunga lastbilarna i själva verket är mer
miljövänliga. Om två större lastbilar kan ta samma mängd gods som tre mindre
lastbilar blir givetvis utsläppen per bil större. Men de totala utsläppen
blir 20-30 procent mindre, hävdar Sverige.

Den vanligaste maxvikten i EU är 40 ton medan Sverige har 74 ton och Finland
76 ton. (Nederländerna, Spanien och Portugal har även tyngre transporter,
kring 60 ton.)

Sverige och Finland har under andra halvåret 2018 haft svårt att få gehör i EU
för extra tunga fordon eftersom Österrike har varit EU:s ordförandeland. I
österrikisk inrikespolitik finns ett starkt motstånd mot lastbilstransporter
genom landet mellan norra och södra Europa.

Uppgörelsen innehåller också böter för tillverkare som inte uppnår sina mål på
gruppnivå. De sattes till 4.250 euro per fordon.

---------------------------------------
Bengt Ljung +32 22 30 74 56

https://twitter.com/Direktbryssel

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.