Du är här

2013-02-13

Lindab: Fokus framöver är affärer på befintliga marknader - FC

(SIX) Finanschef Per Nilsson vill betona att Lindab sedan
länge haft ett marknadsfokus vid sidan av dess besparingsfokus
även om man kunde ha varit bättre på att kommunicera detta så
väl internt som externt. Framöver kommer man att satsa på de
idéer där man kan nå affär snabbast och i huvudsakligt fokus
blir på befintliga marknader.

Lindabs styrelseordförande Kjell Nilsson uppgav för SIX inför
det att Anders Berg på tisdagen utsågs till vd att Lindabs nya
vd skulle vara mer inriktad mot marknad och förvärv än mot
kostnadssidan.

"Även om vi varit dåliga på att kommunicera det så väl
externt som internt har det under de sista åren funnits ett
antal säljaktiviteter för att ta marknader och utveckla affären.
Det är oförändrat men det har kommit i skymundan av
kostnadsbesparingarna. Vi börjar inte på ett blankt papper och
vi har ett antal goda idéer - där vi nu ska fokusera på de idéer
som ger avkastning snabbast och vi kan vinna affärer med
relativt små medel. Det är det här vår styrelseordförande pekat
på. Men vi ska ha full kostnadskontroll även fortsättningsvis",
säger Per Nilsson till SIX News.

Det är framförallt befintliga marknader som skall bearbetas
på kort sikt, tillägger Nilsson. Som exempel nämner Nilsson
Building Components inträde på den amerikanska marknaden där
Lindab-koncernen redan har marknadsnärvaro sedan många år. Genom
befintlig organisation kan inträdet ske med små medel genom
synergier mellan affärsområdena.

Johan Eklund
johan.eklund@six-group.se
SIX News

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.