Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-04-25

LOOMIS: SKA NÅ 5.000 INSTALLATIONER SAFEPOINT USA 2019 - VD

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Loomis kontanthanteringssystem Safepoint kom
upp i 1.250 installationer i USA under årets första kvartal. För helåret 2019
är bedömningen att nå 5.000 installationer.

Det säger vd Patrik Andersson till Nyhetsbyrån Direkt efter att
kontanthanteringsbolaget släppt sin delårsrapport på torsdagskvällen.

Antalet installerade system under helåret 2018 blev 4.200, att jämföra med
3.700 installerade 2017.

Försäljningstillväxten för Safepoint i USA i det första kvartalet blev 14
procent. Fjolårets fjärde kvartal var försäljningstillväxten 17 procent.

"Vi har en installerad bas på över 28.000 Safepoint så att växa 14 procent
från den basen är fantastiskt bra", kommenterar vd:n.

Att komma upp i 5.000 installationer i år skulle vara i linje med Loomis
långsiktiga målsättning att nå en installationstakt om 10.000 Safepoints per
år i USA mot slutet av strategiperioden 2018-2021.

Vid sidan av Safepoint har Loomis nyligen lanserat en ny
kontanthanteringsprodukt i USA - Titan R - ett system för att återanvända
kontanter i en butik där den potentiella kundgruppen främst består av de
större amerikanska detaljhandelskedjorna.

Hur går det?

"Vi har börjat komma ut på mässor och utställningar och vi har ett antal
piloter ute. Ofta är det så i USA att de kör ett antal piloter för att se hur
det fungerar. Vi tycker det har varit ganska bra efterfrågan och vi har
ganska stora förhoppningar. Men vi har inga tal att avslöja ännu", säger
Patrik Andersson.

Hur är intresset för Titan R jämfört med när Safepoint var i lanseringsfasen?

"Teknikintresset generellt från detaljhandlarna, att hitta mer tekniktunga
lösningar för att spara pengar, är större nu. Intresset är väldigt stort.
Större än när Safepoint lanserades", säger vd:n.

Patrik Andersson påminner samtidigt om att marknaden för Titan R är väsentligt
mindre än marknaden för Safepoint där Loomis har talat om en potential i USA
på 400.000 system.

Loomis organiska försäljningstillväxt i USA blev 2 procent i det första
kvartalet, klart under de 6 procent analytikerna hade räknat med, enligt
Infront Data. Färre antal arbetsdagar och omstruktureringsprogrammet avseende
den internationella verksamheten inom segmentet hade en negativ påverkan på
tillväxten.

Vil k en organisk tillväxt hade ni haft i det första kvartalet utan dessa
faktorer?

"Vi hade varit strax under 5 procent. Men det har tagit ganska mycket
managementkapacitettid att omstrukturera den internationella businessen och
det är några arbetsdagar färre", säger Patrik Andersson.

I sammanhanget upprepar vd:n målet att den organiska tillväxten i USA ska
ligga på mellan 5-10 procent under strategiperioden 2018-2021. Någon
bedömning för just 2019 vill han inte göra.

Syftet med USA-programmet är att kunna öka rörelsemarginalen genom att vara
mer selektiv avseende kundportföljen. Rörelsemarginalen i USA steg till 13,9
procent i kvartalet, upp från 13,5 procent motsvarande period i fjol. Den
främsta förklaringen till marginalökningen var enligt Loomis just positiva
effekter av omstruktureringsprogrammet.

"Vi ser lite effekt redan i det första kvartalet, men framför allt framöver
kommer vi se en positiv effekt av det här. Vi är i början av programmet",
säger Patrik Andersson.

---------------------------------------
Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.