Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-04-25

Lyko Group AB: LYKO GROUP DELÅRSRAPPORT JAN - MAR 2019

Första kvartalet
· Rörelsens intäkter uppgick till 254,1 (202,3) MSEK.
· Försäljningstillväxten var 25,6% (26,3%).
· Bruttovinstmarginalen uppgick till 48,3% (50,4%).
· EBITDA uppgick till 17,9 (7,5) MSEK.
· EBITDA-marginalen uppgick till 7,1% (3,7%).
· Rörelseresultatet uppgick till 2,2 (0,8) MSEK.
· Rörelsemarginalen var 0,9% (0,4%).
· Periodens resultat 1,1 (0,0) MSEK.

KOMMENTARER FRÅN VD

STARK ONLINE-START PÅ ÅRET

Lykos starka tillväxt inom segmentet Online fortsatte under det första
kvartalet 2019. Vi fick därmed ytterligare effekt av den höga
aktiviteten och det stora kundinflödet under det fjärde kvartalet i
samband med julhandeln och Black Week i november. Sammantaget innebär
det att hela 70 procent av vår totala omsättning nu kommer från
Online-verksamheten.

Den långsiktiga trenden att kunderna handlar allt mer på nätet är
fortfarande mycket tydlig och en viktig förklaring till vår tillväxt.
En annan och betydligt mer påtaglig faktor är att Lyko fortsätter att
ta marknadsandelar inom hår- och hudvårdsprodukter Online. Att vi
fortsätter att stärka vår position online förklaras av en väl
fungerade och smidig e-handelsupplevelse, ett brett produktsortiment
av kvalitetsvarumärken och en effektiv marknadsföring av både
Lyko-varumärket och vårt sortiment.

Det är också positivt att vi tar marknadsandelar med bibehållen
bruttovinstmarginal i segmentet Online, vilket indikerar att vi står
oss starkt i en konkurrensutsatt marknad. Vi ser också
stordriftsfördelar av att vi nu blir en allt större aktör inom
hudvård, vilket ger oss bättre inköpsvillkor. Jämfört med det fjärde
kvartalet hade vi under det första kvartalet en mer jämn tillväxt,
vilket också är positivt lönsamhetsmässigt.

Vår norska verksamhet fortsätter att växa snabbt, liksom vår än så
länge begränsade satsning online i Finland. Bägge länderna växer
snabbare än den svenska verksamheten, men från lägre nivåer.

RETAIL SKAPAR GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR VÅRT ONLINE-ERBJUDANDE

För segmentet Retail minskade försäljningen som följd av en fortsatt
generellt svagare marknad för fysisk detaljhandel. Vårt arbete med
effektiviseringar i form av bemanningsförändringar och timuttag har
fått effekt även om det inte fullt ut kompenserade de lägre
intäkterna.

Vi fortsätter även att arbeta löpande med att stärka vårt
butiksbestånd med rätt erbjudande i rätt lägen. Våra fysiska butiker
fortsätter att skapa förutsättningar för Online-segmentet då de ger
oss tillgång till ett attraktivt produktsortiment. Vi kommer därmed
fortsätta satsa på vårt butiksnät genom innovation och stärkt
omnikanalstrategi.

STÄRKT KASSAFLÖDE

Lyko fortsätter att investera i tillväxt, vilket är helt logiskt då
det bygger långsiktiga lönsamhetsförutsättningar. Bygget av vårt
högteknologiska lager i Vansbro, med en automationslösning för plock
och logistik, löper på enligt plan. I kombination med ett generellt
ökat lönsamhetsfokus är denna investering en viktig nyckel i
ambitionen att nå våra långsiktiga mål. Kassaflödet har under
perioden haft en mycket god utveckling. Vi har under kvartalet haft
ett stort fokus på kapitalbindningen och har lyckats öka
omsättningshastigheten väsentligt i våra lager.

2019 har inletts positivt med fortsatt god försäljningsutveckling,
främst i segmentet Online. Lykos varumärke har fått bra genomslag på
Elle-galan och nu under andra kvartalet får vi god exponering, bland
annat genom TV-programmet Let's Dance.

Rickard Lyko, VD

Stockholm den 25 april 2019

För mer information vänligen kontakta

Rickard Lyko, VD Lyko.
0760 267 428, rickard.lyko@lyko.se

Denna information är insiderinformation som Lyko Group AB (publ) är
skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning
och information som Lyko Group AB (publ) är skyldigt att
offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen
lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för
offentliggörande den 25 april 2019 kl. 07.00 CET.

Om Lyko

Lyko Group AB (publ) är en hårvård- och skönhetspecialist med ambition
att förändra branschen. Vi har vårt ursprung i den professionella
hårvården. Med marknadens bredaste sortiment online, integrerade
butiker och salonger inspirerar och guidar vi kunden till sitt bästa
jag. Koncernen driver webbplatserna Lyko.se, Lyko.no, Lyko.fi samt 39
helägda integrerade butiker och salonger i Sverige och Norge.
Verksamheten sysselsätter närmare 500 personer. Lyko är noterat på
First North Premier. Avanza Bank, +46(0)8-409 421 20, corp@avanza.se,
är bolagets Certified Adviser. Besök www.lyko.se för mer information

-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/lyko-group-ab/r/lyko-group-delarsrapport-jan-...
https://mb.cision.com/Main/16447/2796128/1031343.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.