Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-01-22

LYXVAROR: SVAGARE EFTERFRÅGAN FRÅN KINA SÄNKER GULD OCH JUVELER

STOCKHOLM (Direkt) Den senaste veckans nyhetsflöde har varit dystert för den
internationella juvel- och diamantbranschen, med flera tecken på svag
försäljning under den viktiga jul- och nyårshelgen. Vikande efterfrågan från
kinesiska konsumenter är huvudförklaringen.

Från den stora asiatiska marknaden rapporterar Luk Fook, en av Hongkongs
ledande juvelerare, att försäljningen föll med 10 procent under fjolårets
sista tre månader jämfört med samma period ett år tidigare.

Bolaget får en stor del av sina intäkter från turister som reser från det
kinesiska fastlandet till den forna kronkolonin. Den under 2018 allt svagare
kinesiska yuanen innebar att dessa turister förlorade köpkraft, vilket för
Luk Fooks del bidrog till ett försäljningsras på 9 procent för jämförbara
butiker i Hongkong och Macau, och med 14 procent i Faslandskina. Störst var
nedgången för guldprodukter, medan smycken med ädelstenar klarade sig något
bättre.

"Marknadsstämningen påverkades negativt av handelskriget mellan USA och Kina,
yuanens depreciering och av nedåttrycket på aktie- och
fastighetsmarknaderna", uppger bolaget, enligt Diamonds.net.

Budskapet var likartad från Chow Tai Fook, den ännu större Hongkongbaserade
juveleraren. I Kina, Hongkong och Macau föll den jämförbara försäljningen 6-7
procent, också här med den allra största nedgången för guldsmycken utan
ädelstenar. Liksom Luk Fook hänvisar bolaget till den "makroekonomiska
omgivningen".

Även europeiska lyxvarumärken har märkt ett försäljningstapp. Bland annat har
Cartiers ägare Richemont noterat en inbromsning i Hongkong i spåren av lägre
efterfrågan från turister.

I USA har smyckesdetaljhandlaren Signet rapporterat en minskning av den
jämförbara försäljningen med drygt 1 procent under julhandeln, vilket var
"sämre än väntat", enligt vd:n.

Ungefär samma uppgifter kom från Tiffany, vars jämförbara försäljning minskade
med 2 procent under perioden november/december:

"Den totala helgförsäljningen blev lägre än den blygsamma ökning vi räknat
med", kommenterade bolagets vd.

Sett till hela USA minskade branschen räknat i antalet aktörer och fortsatte
därmed de senaste årens trend, enligt data från branschorganisationen
Jewelers Board of Trade.

I Indien, där diamantslipning är en storindustri, ser trenden likartad ut.
Handeln med slipade diamanter minskade 12 procent i december, enligt
Gem&Jewellery Export Promotion Council.

"Leveranserna för helåret ökade dock i takt med att det genomsnittliga priset
steg, medan volymerna minskade. Detta återspeglar handlarnas ökade intresse
för större diamanter, i spåren av den svaga marknaden för mindre stenar",
skriver Diamonds.net.

---------------------------------------
Michael Bernander +46 8 5191 7917

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.