Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2013-05-28

Mackmyra: Nästa steg öka försäljn, marknadsföring Tyskland - VD

(SIX) Vid etableringen av sitt dotterbolag i Tyskland tog
whiskytillverkaren Mackmyra ett strategiskt viktigt steg för att
erbjuda fataffären för utländska kunder. Nästa steg blir att öka
bolagets europeiska sälj- och marknadsaktiviteter och inte minst
norra Tyskland är en intressant region där Mackmyra "avser att
etablera ett första brohuvud för fataffären".

Det skriver Mackmyras vd Magnus Dandarell i delårsrapporten
för det första kvartalet 2013.

På kostnadssidan har bolaget fattat beslut om att
effektivisera verksamheten för att trimma lönsamheten, skriver
Mackmyra-vd:n vidare. Genom att koncentrera destilleringen till
det nya destilleriet får man ett bättre kapacitetsutnyttjande i
produktionen och man måste också löpande se över
destilleringstakten så att den anpassas till bedömd framtida
efterfrågan samt bolagets likviditet. Inom administrationen
avser bolaget att samordna kundservice och kundadministrationen
i det nya besökscentret. Man kommer också att flytta bolagets
huvudkontor till mer effektiva lokaler 2014.

Den positiva försäljningsutvecklingen av flaskor och den
startade fatkampanjen Extra Rök ger tillförsikt inför
sommarhalvåret, meddelar Dandarell.

Johan Eklund
johan.eklund@six-group.se
SIX News

Författare TIC

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.