Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2022-06-20

”Många bollar i luften är en nödvändighet”

Kanske kan citatet ovan ses som en programförklaring för Prebona, materialteknilbolaget för produkter inom så vitt skilda områden som luft, ytbeläggning och medicin. Risken är å andra sidan att ett litet forskningsintensivt bolag inte har resurser och mäktar med. VD Patrik Bernstein var hur som helst övertygad om bolagets möjligheter och upprepade tidigare finansiella utfästelser om 80 miljoner kr i intäkter senast 2024. Bolaget, noterat på Spotlight, hade årsstämma i Stockholm den 17 juni.

De framtida intäkterna som bygger på existerande kundkontakter inom näringstillskott för rosor och dofteliminering. Bolaget räknar upp Scholl, Intersport, Diesel Jeans, ZEP, OptiBoost med flera som kunder eller distributörer.

Tillsammans med OptiBoost och Syngenta har Prebona ett intressant samarbete med DAGAB. Prebona levererar en unik och patenterad näringslösning för snittblommar. Genom förlängd livslängd på rosor förbättras kvalitén och svinnet reduceras, vilket bidrar till en hållbarare miljö. Totalmarknaden ligger på över 60 miljarder snittade rosor per år.

Prebona uppnådde ytterligare en milstolpe i USA genom en order från bolaget ZEP avseende OdorControl. En första order är skeppad och ZEP lanserar den under egna varumärket B2B/B2C och mot lantbruk.

På stämman föreslog styrelsen en emission om 15 procent med eller utan företräde för aktieägarna. Alldeles för stor tyckte Aktiespararna och röstade nej till förslaget.

 

Bevakare och skribent: Maria De Geer

Författare Bolagsbevakningen