Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2018-12-28

Mat.se: Kö till Julbilen

Under julafton testade Mat.se sitt nya koncept på Stockholms gator. En
rullande butik med ett noga utvalt sortiment och planerad rutt som
gick att följa på Julbilen.se.

- Det här var en chans för oss att testa något helt nytt och dessutom
dra nytta av den värdefulla data vi har. Julbilen fick ett betydligt
större genomslag än vi någonsin vågade hoppas på. Vid stoppen stod
folk i kö och väntade, säger Anders Jacobsson, marknadschef på
Mat.se.

Julbilen fungerade som en rullande pop-up-store och gick att
lokalisera genom att gå in på julbilen.se under julafton. I bilen
erbjöds allt man kunnat tänkas glömma till julbordet - allt gratis.
Sortimentet var noga framtaget utifrån analyser på Mat.se om vad
kunder högst sannolikt glömt att köpa inför högtiden. Chokladaskar,
pepparkakor och skumtomtar stod högst på listan, men även sill och
ströbröd uppskattades hjärtligt av besökarna till Julbilen.

Mat.se erbjuder idag leveranser samma dag och ligger därmed redan ett
steg före många andra e-handelsaktörer. Mat är ofta tidsberoende och
konsumenterna kräver större flexibilitet i både leveranstider och
leveranssätt.

Enligt analyser på Mat.se följer kundernas varukorgar väldigt tydliga
mönster. Faktum är att över 90 procent av matvarorna som handlas
alltid är samma typer av produkter och varumärken. Mellan två och tio
procent av det kunderna handlar är nya produkter som man vågar
variera med eller testa.

- Den här insikten ger oss möjlighet att förutspå både kundernas
varukorgar, men också deras önskemål om leveranstider eftersom även
de följer tydliga mönster. Utifrån detta kan vi utveckla vår tjänst
och i framtiden erbjuda ännu snabbare och bättre leveranser, säger
Anders Jacobsson.

Läs mer på www.mat.se

För mer information kontakta:

Sofia Norén, digital marknadsspecialist på Mat.se, 0730-62 29 76

Axfoods presstjänst: 0702-89 89 83

Mat.se är en fullsortimentsbutik på nätet med fokus på att leverera
bra och hållbar mat till rätt pris hem till kundens dörr. Med lager i
Göteborg, Stockholm och Malmö når Mat.se ca 40 procent av Sveriges
befolkning. Mat.se är en del av Axfood-koncernen.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/mat-se/r/ko-till-julbilen,c2708042
https://mb.cision.com/Main/15837/2708042/969176.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.