Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-11-12

Mat.se: Mat.se först i världen med klimatmärkt sortiment

Mat.se lanserar idag den största klimatmärkningen av livsmedel som
någonsin gjorts och omfattar cirka 3 000 matvaror. Den unika
klimatdatabasen har tagits fram i samarbete med forskningsinstitutet
RISE. En färsk undersökning visar också att konsumenter är beredda
att ändra sina köpbeteenden för att minska klimatpåverkan.

- Med en tydlig CO\2\ (https://sv.wikipedia.org/wiki/Syre)e
information i kombination med innovativa lösningar gör vi det enkelt
för kunden att jämföra livsmedlens klimatpåverkan. De kunder som vill
göra medvetna val kan nu påverka sin matkasses klimatavtryck under
tiden man handlar. Vi är otroligt stolta över att vara först med
detta, säger Karin Jelkeby, verksamhetsansvarig på Mat.se.

Satsningen är unik i världen då ingen butikskedja har genomfört
klimatmärkning av livsmedel i så här stor skala tidigare. Cirka 3 000
produkter i sortimentet har märkts med egna klimattal med hjälp av en
analys baserad på livscykel. Ett flertal parametrar påverkar det
slutliga värdet, till exempel odlingsmetod, förädlingsprocess och
transport.

Informationen fungerar efter samma princip som jämförelsepris i
kronor/kg och enheten CO\2\ (https://sv.wikipedia.org/wiki/Syre)e/kg
visar vad ett kilogram av det valda livsmedlet motsvarar i
koldioxidutsläpp. Mat.se har fokuserat på att märka produkter som
köps ofta och i stor mängd.

- Livsmedel står i dag för omkring 25 procent av hushållens totala
klimatavtryck, varför förändringar hos konsumenter kan göra stor
skillnad. Vi vill vara med och skapa banbrytande förutsättningar för
svensk livsmedelshandel och hela livsmedelssektorn och att också visa
vägen internationellt när det gäller arbetet med klimatfrågan och
FN:s klimatmål, säger Thomas Angervall, enhetschef på RISE.

Satsningen går helt i linje med Axfoodkoncernens omfattande
hållbarhetsarbete.

- Slår satsningen väl ut hos kunderna hoppas jag att fler kedjor kan
införa motsvarande system, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på
Axfood.

Mat.se har under arbetet med databasen gjort tester som tydligt visar
att kunderna är intresserade och villiga att ta hänsyn till matens
klimatavtryck.

Det omfattande arbetet med klimatinformationen och databasen har
finansierats av Mat.se med stöd av Axfoundation, en fristående, icke
vinstdrivande verksamhet som arbetar konkret och praktiskt för ett
hållbart samhälle, samt Axfoods huvudägare Axel Johnson.

För mer information kontakta:

Viveca Järhult, Mat.se tel. 073-520 1949

Thomas Angervall, RISE, tel. 010-516 66 74

Axfoods presstjänst, tel. 070-289 8983

Mat.se är en fullsortimentsbutik på nätet med fokus på att leverera
bra och hållbar mat till rätt pris hem till kundens dörr. Med lager i
Göteborg, Stockholm och Malmö når Mat.se ca 40 procent av Sveriges
befolkning. Mat.se är en del av Axfood-koncernen.

-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/mat-se/r/mat-se-forst-i-varlden-med-klimatmar...
https://mb.cision.com/Main/15837/2958943/1139395.pdf

Författare Cision News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.