Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-04-12

Media: Investeringarna -22,8 % mars - Mediebyråbarometern

(SIX) Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers
medlemmar, sjönk med 22,8 procent i mars jämfört med samma månad i
fjol, enligt Mediebyråbarometern.

"Samtliga mediekategorier uppvisar negativ tillväxt under månaden.
Minskningen kan dock till stor del tillskrivas icke periodiserad data
då mars 2016 hade en faktureringsdag mindre jämfört med 2015. Totalt
förmedlades under mars över 1 miljard kronor", skriver Sveriges
Mediebyråer i ett pressmeddelande.

"En förklaring till att medieinvesteringarna backar är sökvolymer
och programmatic, som hos vissa byråer sköts i separata bolag.
Ytterligare en förklaring kan vara att kategorin internet, som är den
snabbast växande, i vissa fall inte går via den svenska mediebyrån.
Delar av de programmatiska köpen på den svenska marknaden sköts
internationellt och köpen genomförs från internationella
mediebyråhubbar, och registreras därför inte som svenska köp.
Nedgången under årets första tre månader är inte en signal om lägre
volymer, utan snarare en signal om en strukturell förändring på
mediebyråmarknaden", säger Staffan Slörner, vd för Sveriges
Mediebyråer, i en skriftlig kommentar.

Tabell: Medieinvesteringar
------------------------------------------------------------------
mars 2016 -22,8 %
februari 2016 +14,4 %
januari 2016 -4,3 %

december 2015 -17,4 %
november 2015 +9,4 %
oktober 2015 -1,5 %
sept 2015 -18 %
augusti 2015 +15 %
juli 2015 -2,4 %
juni 2015 -4,5 %
maj 2015 +3,2 %
april 2015 -1,4 %
mars 2015 -2,1 %
februari 2015 -0,4 %
januari 2015 -8,3 %

december 2014 -3,1 %
november 2014 +4,5 %
oktober 2014 -1,0 %

Lars Johansson, tel +46 31 350 64 81
mailto:lars.johansson@six-group.se
www.blogg.six.se @SIXNyheter
SIX News

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.