Du är här

2013-03-12

Media: Investeringarna sjönk med 15 % i februari - MB

(SIX) Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges
Mediebyråers medlemmar, fortsatte att backa även i februari. Det
framgår av ett pressmeddelande.

Mediainvesteringarna sjönk med 15 procent i februari jämfört
med samma månad föregående år. Totalt förmedlades under februari
nästan 891 miljoner kronor.

Medieinvesteringarna i printkategorierna fortsatte att minska
i februari med tvåsiffriga nedgångar i samtliga trycka medier. I
februari i år stod Internet för 17 procent av de totala
investeringarna, att jämföra med 13 procent samma månad
föregående år. I absoluta tal är tappet störst för
mediekategorin TV som återigen backade, nedgången blev 19
procent i februari.

Medieinvesteringarna i DR/annonsblad krympte med 16 procent i
februari och har hittills i år backat med drygt 14 procent.
Utomhus backar något mindre än de totala investeringarna i
februari och tar andelar vilket även gäller för radio som
ackumulerat hittills i år ligger oförändrat jämfört med
föregående år efter en stark januari.

"Internet och sök är de enda medierna som ackumulerat under
året har vuxit och 2013 går mot att bli ett rekordår för
digitala medier. Bio startade året väldigt lovande men backar
kraftigt i februari, men med en starkare uppställning av titlar
i mars är förväntningarna att det vänder", säger Mikael Ekelöf,
mediechef VivaKi Sweden.

Arvid Raa, +46 31 350 64 78
arvid.raa@six-group.se
SIX News

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.