Du är här

2012-12-11

Media: Investeringarna sjönk med 15 % i november - MB

(SIX) Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges
Mediebyråers medlemmar, backade kraftigt under november månad
jämfört med samma månad föregående år, ner med nästan 15
procent. Medieinvesteringarna backade på bred front och endast
två mediekategorier uppvisade tillväxt under november.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Det är den fjärde raka månaden som de totala investeringarna
uppvisar lägre volym jämfört med samma månader 2011. TV är den
mediekategori som backar mest i absoluta tal och står för drygt
en tredjedel av den totala nedgången i november. Hittills i år
ligger dock de totala investeringarna endast 2 procent lägre än
samma period föregående år. Totalt förmedlades under november
knappt 1,2 miljarder kronor.

De enda mediekategorierna som ökade i november var bio och
sök. Att den största mediekategorin TV ändå har ökat med drygt 4
procent hittills i år gör att de totala medieinvesteringarna
endast har backat med 2 procent.

"Den nedåtgående trenden fortsätter för medieinvesteringarna
och november backar mer än månaden innan. TV gör en svag månad
vilket till viss del förklaras med att en del av lagret har
utnyttjats för kompensation av tidigare underleveranser.
Svängningarna på marknaden blir allt tydligare mellan månaderna
vilket indikerar en avmattande tillväxt för mediet. Många
annonsörer laddar inför julen men även med ett bra december
förväntas TV inte öka med mycket mer än 4 procent för helåret.
Totalt sett är dock medieinvesteringarna endast ner 2 procent
hittills i år och det jämfört med det starkaste året någonsin,
2011", säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.

Joakim Johansson, tel +46 31-350 64 84
joakim.johansson@six-group.se
SIX News

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.