Du är här

2012-11-13

Media: Investeringarna sjönk med 5 % i oktober - MB

(SIX) De svenska mediainvesteringarna sjönk med nästan 5
procent i oktober jämfört med samma månad i fjol, enligt
Sveriges Mediebyråers medlemmar.

Det är den tredje raka månaden som de totala investeringarna
uppvisar lägre volym jämfört med samma månader 2011. Hittills i
år ligger dock de totala investeringarna endast 1 procent lägre
än samma period föregående år. En stor bidragande orsak till den
begränsade minskningen totalt sett är mediekategorin TV som i
oktober på nytt uppvisar styrka. Totalt förmedlades under
oktober drygt 1,5 miljarder kronor.

"Oktober blev den månad med näst högst investeringar sedan vi
började mäta 2007. Den enda månad som levererat bättre volymer
är just oktober ifjol. Vidare är det glädjande att omsättningen
i TV för oktober slår alla rekord och är all-time-high. I
oktober ökar TV med drygt 8 procent och följer upp en stark
septembermånad vilket också befäster en bra tillväxt på
TV-marknaden. Ett lyft i kommersiell tittartid under oktober är
en bidragande orsak till att TV-kanalerna plockat volymer i
denna utsträckning", säger Staffan Slörner, vd för Sveriges
Mediebyråer.

Joakim Johansson, tel +46 31-350 64 84
joakim.johansson@six-group.se
SIX News

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.