Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2012-04-17

Media: Investeringarna steg med 0,7 % i mars - MB

(SIX) De svenska mediainvesteringarna steg med 0,7 procent i
mars jämfört med samma månad i fjol. Totalt har investeringarna
ökat med 3,2 procent under det första kvartalet. Totalt
förmedlades 1,2 miljarder kronor under mars månad.
Det framgår av ett pressmeddelande från Sveriges Mediebyråer.
De ökade medieinvesteringarna hittills i år förklaras till
stor del av mediekategorierna internet och TV som har ökat med
10 respektive 9 procent under det första kvartalet. Tillsammans
svarar de för drygt hälften av kvartalets totala
medieinvesteringar.
"Det är mycket glädjande att medieinvesteringarna slår
rekord. Året som helhet har mycket goda förutsättningar att
fortsätta utvecklas positivt", kommenterade Staffan Slörner, vd
för Sveriges Mediebyråer.
För mars månad återfinns största minskningen inom radio som
backar med 30 procent. TV ökade samtidigt med 7,3 procent under
månaden.
Över det första kvartalet återfinns även storstads- och
kvällspress som uppvisat negativ utveckling, båda krymper med 9
procent.
"Utvecklingen inom printkategorin är helt i linje med den
trend där vi ser att lokal marknadsföring blir allt viktigare",
kommenterar Håkan Gustafsson, Mediachef Aegis Media.

Arvid Raa
arvid.raa@six-group.se
Nyhetsbyrån SIX

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.