Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2012-01-17

Media: Investeringarna steg med 8,1 % i december - MB

(SIX) De svenska mediainvesteringarna steg med 8,1 procent i
december jämfört med samma månad i fjol, enligt Sveriges
Mediebyråers medlemmar.
Ackumulerat motsvarar den totala förändringen för marknaden
under 2011 en uppgång på 9,3 procent jämfört med samma period i
fjol.
Direktreklamen har ökat kraftigt under året, med 44 procent.
Ökningen är inte representativt för mediet som helhet utan visar
enbart att mediebyråernas andel ökar.
Kvällspress är den enda mediekategori som visar på en
tillbakagång för året, på 1,7 procent.
"Att kvällspressen är den mediekategori som minskat mest
under 2011 ska förklaras med att den kategorin hade en mycket
stark utveckling under 2010, men det är även en konsekvens av
att den tryckta kvällspressen sakta med säkert tappar i
räckvidd", säger Håkan Gustafsson, mediachef på Aegis Media, som
en kommentar till pressmeddelandet.
Under december månad ökade mediekategorin utomhus med 35,3
procent, men sett på helåret var ökningen 10,6 procent, vilket
är något bättre än marknaden som helhet. Mediekategorierna
sökmarknadsföring och radio hade en positiv utveckling såväl på
helåret som för december då sökmarknadsföring ökade med 27,6
procent och radio med 26 procent jämfört med december 2010.
Fackpress sjönk med 15 procent i december följt av
Populärpress som tappade 11 procent för månaden.

Magnus Bernet, tel +46 8 586 163 85
magnus.bernet@six-group.se
Nyhetsbyrån SIX

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.