Du är här

2016-05-13

Media: Medieinvesteringar ökade 4,4 % till 7,9 Mdkr i 1 kv - IRM

(SIX) Medieinvesteringarna ökade med drygt 4,4 procent under första
kvartalet 2016, jämfört med samma kvartal i fjol. Totalt var
medieinvesteringarna 7,9 miljarder kronor i kvartalet.

Det framgår av ett pressmeddelande från branschbevakaren IRM,
Institutet för reklam- och mediestatistik.

De digitala medierna går fram kraftigt, här ökar investeringarna
med knappt 20 procent under det första kvartalet relativt motsvarande
kvartal i fjol. Den digitala tillväxten drivs av mobil, video och sök.
Displayannonsering på desktopenheter minskade något, vilket hänger
samman med en överflyttning till mobila enheter samt starka
jämförelsetal. Totalt omsatte digital reklam 3,5 miljarder kronor i
det första kvartalet 2016.

"Vi ser en fantastisk utveckling för de digitala medierna. Att den
största mediegruppen lyckas lyfta sina intäkter med runt 20 procent
kvartal efter kvartal visar tydligt på digitaliseringens kraft. Vårt
köpbeteende och sätt att söka information förflyttas alltmer till
digitala plattformar, därför förändras också annonsörernas
reklaminvesteringar", kommenterar vd Madeleine Thor i
pressmeddelandet.

Anna Sundström, 08 5861 6376
mailto:anna.sundstrom@six-group.se
www.blogg.six.se @SIXNyheter
SIX News

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.