Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-01-08

MEDIA: MEDIEINVESTERINGAR UPP 6% 2018, MEN NYTT RAS FÖR PRINT

STOCKHOLM (Direkt) Medieinvesteringarna i Sverige ökade förra året med drygt 6
procent och uppgick till drygt 15,2 miljarder kronor. Det framgår av
Mediebyråbarometern, som sammanställs av branschföreningen Sveriges
Mediebyråer.

Enligt sammanställningen hade radio den största tillväxten under året med en
ökning på drygt 22 procent. Även tv, utomhusreklam, sociala medier och
onlinevideo fanns bland de medier som noterade tydliga ökningar.

"En förklaring är att investeringsnivån är starkt korrelerad till
konjunkturen, men även att mediebyråernas erbjudande växer och följer en
alltmer komplex medievärld", säger Staffan Slörner, vd för Sveriges
Mediebyråer, i en kommentar.

Sämre gick det under fjolåret för dagspress, populärpress och fackpress.
Dagspress i storstad tappade 15,7 procent och för populärpress var nedgången
17,9 procent.

Det samlade tappet för printkategorierna accelererade och var 14 procent,
motsvarande 256 miljoner kronor, för 2018. Under året dessförinnan var
minskningen för pressen 11 procent och 2016 var tappet 9 procent.

---------------------------------------
David Djuphammar +46 8 5191 7913

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.