Du är här

2012-09-26

Media: Netflix stora fokus de närmaste åren är Europa - WSJ

(SIX) Netflix har vuxit främst genom nya kundintag. Bolagets
grundsyn är att man ska öka intäkterna genom att utöka antalet
medlemmar, snarare än att öka prissättningen. Det berättar
Netflix vd Reed Hastings under en intervju med Wall Street
Journal.

Budskapet är att Netflix ska vara så enkelt som möjligt för
kunden, och därför vill man inte heller ta betalt per video
eller ha reklambaserade filmer.

"I grund och botten är vi fokuserade på lågt pris", säger
Hastings. Han uppger att bolaget inte heller är intresserat av
att sälja innehåll, utan att intresset ligger i obegränsad
streaming som man aldrig ändrat priset på.

Netflix expanderar snabbt till nya marknader, och Hastings
medger att det är svårt att komma in på en ny marknad, "det är
dyrt". Det krävs mycket pengar för att kunna bygga upp
tillräckligt med innehåll för att locka medlemmar. Efter det
väntar hård marknadsföring och därefter byggs kundbasen upp.

Men att lanseringen är svår innebär också att konkurrenterna
möter samma situation, att det också är dyrt att konkurrera med
Netflix, poängterar Hastings.

Han hoppas att Netflix en gång ska finnas i alla länder, men
uppger att det på lång sikt är oklart hur Netflix skulle fungera
i Kina. Borträknat Kina säger sig Hastings dock vara ganska
säker på att Netflix kan vara där på mindre än tio år.

Netflix stora fokus under de närmaste två till tre åren är
Europa. I augusti meddelade Netflix att man tänker ta sig in på
den nordiska marknaden genom lanseringar i Norge, Danmark,
Sverige och Finland före slutet av 2012. Därmed blir man en
potentiell konkurrent till MTG:s Viaplay.

Hanna Hoikkala, +46 8 586 163 67
hanna.hoikkala@six-group.se
Nyhetsbyrån SIX

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.