Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2012-05-03

Media: Reklammarknaden ökade 1,3 % 1 kv - IRM

(SIX) Trots den osäkra ekonomin fortsatte reklammarknaden att
öka under det första kvartalet 2012. Totalt omsatte
reklaminvesteringarna nära 7,6 miljarder kronor under perioden,
vilket är en ökning med 1,3 procent jämfört med första kvartalet
2011.
Det framgår av ett pressmeddelande från Institutet för
reklam- och mediestatistik, IRM.
Efter ett starkt 2011 befarades reklammarknaden minska något
under början av 2012, något som hittills inte har skett. TV, som
under de senaste åren vuxit tvåsiffrigt, backade med 0,1 procent
under det första kvartalet. Detta var förväntat då kategorin
växte med nära 24 procent under det första kvartalet 2011 vilket
innebär att jämförelsetalen är höga.
Även webb-TV backade marginellt under perioden medan internet
totalt uppvisade en tillväxt på drygt 12 procent, mycket tack
vare stark tillväxt inom sökordsmarknadsföring. De tryckta
medierna fortsatte ha en tuff utveckling under kvartalet.

Joakim Johansson, tel +46 31-350 64 84
joakim.johansson@six-group.se
Nyhetsbyrån SIX

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.