Du är här

2012-10-30

Media: Reklammarknaden sjönk 4,6 % under 3 kv - IRM

(SIX) Reklammarknaden omsatte nära 6,7 miljarder kronor under
det tredje kvartalet 2012, vilket innebar en nedgång på 4,6
procent jämfört med motsvarande kvartal förra året. Det är
främst de tryckta mediernas negativa utveckling som påverkar
hela marknaden men också den tidigare så starka TV-reklamen
backade något under perioden.

Det skriver IRM i ett pressmeddelande.

Dagspressen tappade 15 procent av sina annonsintäkter under
perioden jämfört med motsvarande kvartal i fjol. Investeringarna
i TV-reklam uppvisade svikande siffror efter ett par år med
stark tillväxt, tappet var dock inte stort utan slutade under 1
procent jämfört med motsvarande period 2011.

Den mobila marknadsföringen fortsätter uppvisa starkast
tillväxt. Totalt omsatte kategorin över 100 miljoner kronor i
det tredje kvartalet. Tillväxten för mediet blev nära 80 procent
jämfört med tredje kvartalet 2011.

Internet fortsätter också att växa, tillväxten under det
tredje kvartalet blev nära 9 procent jämfört med motsvarande
kvartal i fjol. Inom kategorin är det sökordsmarknadsföringen
som har den bästa utvecklingen, med en ökningstakt i
investeringarna om 25 procent för det tredje kvartalet 2012
jämfört med motsvarande period 2011.

"Den svenska ekonomin påverkas alltmer av den svaga
internationella konjunkturen och de senaste indikatorerna är
svagare än förväntat", säger Madeleine Thor, vd på IRM. "Detta
påverkar mediemarknaden starkt negativt och även den tidigare så
starka TV-reklamen backar under det tredje kvartalet."

Undet andra kvartalet låg nedgången på 2,2 procent jämfört
med andra kvartalet 2011.

Lars Johansson, tel +46 31 350 64 81
lars.johansson@six-group.se
SIX News

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.