Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-05-20

Mekonomen: Bilverkstadsbranschen har ett ansvar för att öka transparensen mot bilägarna

Verkstadstjänster rankas som en av de mest problematiska marknaderna
för konsumenter. Det beror enligt konsumentverket till stor del på
att många bilägare känner att de har ett kunskapsunderläge mot
verkstaden.

Verkstadsbranschen rankas som en av tre särskilt tuffa
konsumentmarknader i Konsumentverkets Konsumentrapport 2016*.
Myndigheten kommer lägga extra fokus på att förbättra konsumentens
utgångsläge under de kommande tre åren. Enligt Mekonomen beror en
stor del av det upplevda kunskapsunderläget på att bilägarna inte får
enhetlig och tydlig information om vad som gäller när det kommer till
villkor, garantier och reklamationer.

"Vi ser positivt på att Konsumentverket belyser problematiken i vår
bransch. Verkstadsaktörernas tudelade budskap kring begrepp som
originaldelar och villkor för nybilsgaranti skapar en osäkerhet hos
bilägarna. Många betalar för dyra verkstadstjänster hos en
märkesbunden verkstad trots att likvärdiga och mer prisvärda
alternativ erbjuds på marknaden", säger Madeleine Westerling,
Kedjechef för Mekonomen Bilverkstad

Mekonomens egna Billivsundersökning visar att en stor majoritet av
bilägarna är nöjda med bemötande och kvalitet och att man litar på
sin bilverkstad. Trenden är också att bilägare idag anser sig ha
bättre kunskap om bilen. Något som kan bidra till att konsumenterna i
framtiden kommer att ställa högre krav och därmed ökar kvaliteten i
branschen ytterligare.

"Vår undersökning visar att nästa 90 % av bilägarna är nöjda med hur
de blir bemötta i verkstäderna och 79 % svarar ja på frågan om de
litar på sin verkstad. 35 % av bilägarna anser sig ha bra eller
mycket bra kunskap om bilar. Vilket är en markant ökning jämfört med
2013 då motsvarande siffra var 25 %. Bättre kunskap om en produkt gör
det lättare för konsumenterna att ställa krav och utvärdera
verkstädernas arbete", säger Madeleine Westerling.

För ytterligare information, kontakta:

Madeleine Westerling, Kedjechef Mekonomen Bilverkstad
Telefon: 08-464 00 00 E-post: madeleine.westerling@mekonomen.se

Läs mer om Mekonomen på http://www.mekonomen.se och ta del av fler
tips och nyheter kring billivet på http://enklarebilliv.se/

Om Mekonomens Billivsundersökning:
Mer än 1000 svarande bilägare över 18 år med körkort och tillgång till
bil i hushållet har svarat på frågor kring billivet. Urvalet av
svarande representerar hela Sverige med jämn fördelning av kön och
åldrar. Undersökningen genomförs löpande i samarbete med TNS Sifo och
utgör del i Mekonomens intressentdialog med bilägare.

Om Konsumentrapport 2016:
Konsumentverket utger årligen en konsumentrapport för att kartlägga
vilka problem konsumenter stöter på, vad de beror på och vad som
skulle kunna göras för att förbättra läget. Årets rapport belyser tre
områden lite extra: bilar, telekom och målgruppen unga vuxna.
http://www.konsumentverket.se

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/mekonomen/r/bilverkstadsbranschen-har-ett-ansv...
http://mb.cision.com/Main/550/2013827/518681.pdf

Författare WKR

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.