Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-11-11

MEKONOMEN: VIKTIGASTE PUNKTERNA I RAPPORTEN

STOCKHOLM (Direkt) Bildelsförsäljaren Mekonomen har haft ett tufft 2016, som
kulminerade med att vd i höst fick lämna sin post med omedelbar verkan efter
bara 15 månader på jobbet. Det tredje kvartalet blev ännu ett kvartal med
resultatfall. Bolaget meddelade också att den sedan länge problemtyngda
danska verksamheten nu sälj.
Här följer en punktvis sammanfattning:
Chefsavsked tyngde resultatet
. Mekonomen redovisar ett rörelseresultat på 125 miljoner kronor (168) för det
tredje kvartalet. I resultatet ingår engångsposter på -18 miljoner kronor,
varav -11 miljoner som det kostade att sparka den tidigare vd:n Magnus
Johansson i oktober.

Väntat rörelseresultat var 135 miljoner enligt SME Direkt och där ingick
engångsposter på -12 miljoner. Intäkterna summerades till 1.432 miljoner
kronor (1.405), i linje med väntade 1.438 miljoner.
Lämnar Danmark
. Mekonomen säljer sin problemtyngda verksamhet i Danmark till danska T Hansen
Gruppen. Affären innebär en negativ engångseffekt om 25 miljoner kronor på
rörelseresultatet i det fjärde kvartalet, utöver det ordinarie resultatet som
den danska verksamheten genererar i det fjärde kvartalet.

Ytterligare åtgärder krävs i Sverige
. Sedan Mekonomens tf vd Pehr Oscarsson tillträdde 6 oktober har han sett att
ytterligare åtgärder i den svenska verksamheten krävs.

"I Mekonomen Sweden har fokus under kvartalet varit att åtgärda de
implementeringsproblem som tidigare kommunicerats med ny säljorganisation och
nytt butiksdatasystem. Detta har påverkat både försäljning och resultat
negativt", skriver tf vd.
Volvoåterkallelser påverkar fjärde kvartalet
. I årets fjärde kvartal kommer Mekonomen Sweden och Mekonomen Norway att ha
en engångskostnad om totalt 6 miljoner kronor för återkallning av Volvobilar
där defekta drivremmar installerats. Ansvarsfrågan för dessa defekta
drivremmar är under utredning, enligt bilservicekedjan.
Vill återinföra delägarskap i butiksledet
. Mekonomen vill vrida tillbaka sin affärsmodell mot fler butiker som ägs av
den lokala butiksidkaren, efter att flera på senare år har köpts ut av
servicekedjan och drivits centralt.
---------------------------------------
Viveka Bergman Romander +46 8 5191 7928

Nyhetsbyrån Direkt

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.