Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2018-12-13

MenuCard AB: Fortsatt tillväxt

MenuCard AB ("MenuCard") meddelar idag om fortsatt tillväxt och en
markant ökad volym av MenuCard-transaktioner på de anslutna
restaurangerna. Samtidigt meddelar MenuCard att flera av de initiativ
som bolaget tidigare rapporterat om är redo för lansering i början av
år 2019.

Fler transaktioner: Den första anslutna restaurangen har nu uppnått 1
000 MenuCard-transaktioner på ett år och härutöver har omkring 50
restauranger nu minst ett MenuCard-besök per dag. I genomsnitt
emottar cirka 40 procent av alla MenuCard-restaurangerna
transaktioner varje dag. Fler och fler restauranger ser enligt
styrelsen MenuCard som en viktig partner och varumärkeskännedomen om
MenuCard i marknaden och bland restaurangpersonal är nu på en hög
nivå, innebärande att betalning med MenuCard i stigande grad är
problemfritt och högt ansett. Som ett resultat av ovan förväntar sig
styrelsen i MenuCard att bolaget når över 5 000 transaktioner på en
månad för första gången i december 2018.

Ökad eventomsättning: Samtidigt med en ökande mängd transaktioner har
det skett en markant tillväxt i omsättningen från olika typer av
evenemang. Denna nådde över 500 000 DKK före rabatter i november
2018. Detta är signifikant för bolaget eftersom eventomsättning är
mer lönsam för MenuCard (upp till 20 procents provision) och
samtidigt mycket attraktiv för restaurangägare som kan säkra en fylld
restaurang, ofta på tidiga dagar i veckan.

Ökad omsättning för MenuCard: Den ökade omsättningen på
restaurangerna, både från transaktioner och evenemang betyder
samtidigt att MenuCards egen nettoomsättning fortsätter med att öka
till cirka 120 000 DKK per månad.

Fler användare: Samtidigt med den ökade aktiviteten på restaurangerna
upplever MenuCard fortsatt tillväxt i antalet nya medlemmar. Det
tillkommer nu cirka 100 nya medlemmar per dag och det samlade antalet
nedladdningar av appen förväntas nå 50 000 i början av 2019.

Parallellt med säkringen av fortsatt signifikant tillväxt i
aktiviteterna meddelar MenuCard nu att flera av de tidigare
rapporterade initiativen är redo för lansering i början av år 2019.
Detta inkluderar:

Bonus: En ny, uppdaterad app, som betyder att en del av användarnas
besparingar framöver kan ackumuleras som bonus, istället för kontant
utbetalning som rabatter. Besparingar som ackumuleras som bonus kan
därefter nyttjas som betalning på användarens nästkommande
restaurangbesök. Detta förväntas öka lojaliteten och utgör ett
incitament för användaren att fortsätta nyttja MenuCard.

Club Matas med MobilePay: Det tidigare meddelade avtalet med MobilePay
går live i MenuCards Club Matas-app innan jul, vilket innebär att man
som Club Matas-medlem inte längre behöver registrera sitt betalkort
för att kunna nyttja MenuCard. Detta har tidigare varit en barriär
för Club Matas-medlemmar och den nya version av appen med MobilePay
kommer att utgöra en grund för re-lansering i början av 2019 för de
1,8 miljoner medlemmarna i Club Matas.

VD Kim Lykke Sommer kommenterar: "Det är glädjande att den positiva
utvecklingen för MenuCard fortsätter här mot slutet av året.
Samtidigt ser jag fram mot 2019 och mot lanseringen av en rad
initiativ, som jag bedömer kommer stärka utvecklingen ytterligare."

För mer information om MenuCard, vänligen kontakta:
Kim Lykke Sommer, VD MenuCard AB
Telefon: +45 23 83 20 25
E-mail: kim@menucard.dk

Denna information är sådan information som MenuCard AB är skyldigt att
offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen
lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för
offentliggörande den 13 december 2018.

MenuCard (menucard.dk) grundades i Danmark och digitaliserar
restaurangbesöket på ett internationellt skalbart sätt. MenuCard är
en app-baserad tjänst som vänder sig till företag och deras
anställda. Via appen kan medarbetaren hantera allt från att få
inspiration och att boka bord till mobilbetalning med upp till 30
procents rabatt. MenuCard har nyligen lagt till MenuTickets till sin
tjänst, vilket gör det möjligt för användare att köpa fördelaktiga
biljetter till menyer på kvalitetsrestauranger på vissa dagar i
veckan. I alla situationer överförs beloppet efter rabatt till
MenuCards konto och restaurangen och användaren får direkt ett
digitalt kvitto. MenuCard erhåller en transaktionsavgift om cirka
3-10 % och gör en avräkning med restaurangen två gånger per månad.
MenuCard samarbetar med fler än 200 företag, som har över 500 000
anställda. MenuCard har sammanlagt avtal med fler än 600
kvalitetsrestauranger i Danmark. Av dessa är cirka 200 anslutna till
den nya TAKEOUT-tjänsten, som levererar kvalitetsmat inom en timme
till 5 procents rabatt. Dessutom är en version av MenuCard-tjänsten
tillgänglig för de 1,8 miljoner medlemmarna i Club Matas genom
MenuCard Matas partnerappen. MenuCard är godkänt av danska
Finanstilsynet, motsvarigheten till den svenska Finansinspektionen.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/menucard-ab/r/fortsatt-tillvaxt,c2699398
https://mb.cision.com/Main/15252/2699398/962635.pdf

Författare Aktietorget

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.