Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-04-07

MenuCard AB: Menucard ApS ingår samarbetsavtal med TAKEOUT ApS

MenuCard AB meddelar härmed att det helägda dotterbolaget MenuCard ApS
("MenuCard") har ingått ett strategiskt och kommersiellt
samarbetsavtal med TAKEOUT ApS ("TAKEOUT"). TAKEOUT är ett
marknadsledande företag specialiserat på utkörning av mat från
kvalitetsrestauranger till företag och dess medarbetare. Samarbetet
inom ramen för avtalet syftar till att erbjuda TAKEOUTs
utkörningstjänster direkt i Menucards app. Det samlade värdet på
samarbetet är avhängigt av det antal beställningar till TAKEOUT som
görs via MenuCards app. TAKEOUT är genom delägda partners verksamma i
ett antal länder. MenuCard och TAKEOUT är eniga om att snarast
möjligt utnyttja denna möjlighet att expandera samarbetet
internationellt.

Om TAKEOUT

TAKEOUT.dk är en ledande aktör i Danmark på marknaden för beställning
och utkörning av mat från kvalitetsrestauranger, med fokus på
Köpenhamn med omnejd. TAKEOUT är primärt en B2B-tjänst och bolaget
levererar till medarbetare på cirka 250 företag i Köpenhamnsområdet,
varav fler än 100 företag har löpande avtal med TAKEOUT. TAKEOUT har
också avtal med cirka 200 restauranger i Köpenhamn och ansvarar för
hela logistikkedjan för matleveransen. TAKEOUT Group har genom joint
venture-avtal partnerföretag även utanför Danmark. Genom dessa är
TAKEOUTs tjänst lanserad i Litauen (www.lekste.lt), Estland
(www.takeout.ee) och står dessutom inför lansering i Lettland (via
takeout.lv). TAKEOUT har utöver detta partners i Norge, Sverige,
Irland och England.

Om avtalet mellan MenuCard och TAKEOUT

MenuCard och TAKEOUT har ingått ett samarbetsavtal som syftar till att
erbjuda båda parternas kunder möjligheten att kunna beställa mat för
utkörning från restauranger inom premiumsegmentet. Både MenuCard och
TAKEOUT riktar sig främst till företagskunder (det så kallade
B2B-segmentet) och båda parterna har investerat miljonbelopp på
utveckling av sina respektive skalbara och appbaserade
teknikplattformar vilket möjliggör en uppskalning både nationellt och
internationellt. Enligt avtalet kommer MenuCard att erhålla cirka 10
procent av intäkterna i varje transaktion som sker inom ramarna för
samarbetet. Dessa 10 procent fördelas sedan upp mellan dels provision
till MenuCard och dels som rabatt eller bonus till MenuCards kunder.
Parternas målsättning är att samarbetet inom ramen för avtalet ska
inledas senast i maj 2017. Avtalet gäller tills vidare och har en
ömsesidig uppsägningstid på tre månader. Parterna bedömer att
samarbetet, efter att den tekniska integrationen mellan bolagens
tjänster är färdig i Danmark, kan utvidgas till alla länder som
TAKEOUT är verksamma i.

Kim Lykke Sommer, VD för MenuCard, kommenterar:

"Vi är mycket glada över att kunna meddela det samarbete vi nu har
ingått med TAKEOUT. Våra kunder kommer att kunna erbjudas en
möjlighet att få mat från premiumrestauranger utkörd direkt till sina
arbetsplatser och TAKEOUTs kunder kommer att ges tillgång till de
fördelar som vårt system ger. Vi bedömer att at detta samarbete
förbättrar vår service till företag och deras medarbetare. Samarbetet
kommer även öka aktiviteten hos våra restaurangpartners och kommer
också ge både Menucard och TAKEOUT möjlighet att uppnå stor
synergieffekt. Dessutom bedömer vi att detta samarbete, genom
mervärdet som det tillför, kan ge MenuCard ett ökat antal användare.
Utöver detta ser vi gemensamma möjligheter att kunna expandera
internationellt."

Thomas Cort Hansen, VD för TAKEOUT, kommenterar:

"MenuCard och TAKEOUT är båda inriktade mot kvalitetsrestauranger, med
särskilt fokus på Danmark och Köpenhamnsområdet men även med en
internationell strategi. MenuCard har dessutom en unik relation till
ett stort antal företag som antingen är eller skulle kunna bli
användare av TAKEOUT i större omfattning. Med TAKEOUTs service som en
integrerad del av det erbjudande som MenuCards användare får, blir
det kombinerade erbjudandet än mer relevant och intressant för
användarna och kan stärka båda bolagen. Alla som känner till hur
denna bransch fungerar vet att kritisk massa är den direkta vägen
till framgång och det är med stora förväntningar som vi ingår detta
avtal med både nationellt och internationellt samarbete."

För mer information om MenuCard, vänligen kontakta:

Kim Lykke Sommer, VD MenuCard AB

Telefon: +45 23 83 20 25

E-post: kim@menucard.dk

https://menucard.dk/

Denna information är sådan information som MenuCard AB är skyldigt att
offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen
lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för
offentliggörande den 7 april 2017.

MenuCard digitaliserar restaurangbesöket på ett internationellt
skalbart sätt. MenuCard är en app-baserad tjänst som vänder sig till
företag och deras anställda. Via appen kan medarbetaren hantera allt
från att få inspiration och att boka bord till mobilbetalning med 10
- 30 procents rabatt och en redovisning av restaurangbesöket som
passar in i företagets administrativa system. MenuCard grundades i
Danmark och samarbetar med fler än 100 företag som har över 300 000
anställda. MenuCard har även avtal med fler än 250
kvalitetsrestauranger. MenuCard erhåller en transaktionsavgift som
baseras på hur mycket restauranggästen spenderar vid besöket och
betaltjänsten är godkänd av danska Finanstilsynet, motsvarigheten
till den svenska Finansinspektionen.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/menucard-ab/r/menucard-aps-ingar-samarbetsavta...
http://mb.cision.com/Main/15252/2234705/654671.pdf

Författare ATORG

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.