Du är här

2012-02-02

Metro: Bra start på nya marknader, fokus på Holland 2012 - VD

(SIX) Gratistidningsbolaget Metro expanderade sin verksamhet
med tre nya länder under 2011 och ser fortsatt goda utsikter för
övriga marknader. Framöver ser bolaget möjligheter till att
utöka mer fler marknader, samtidigt som stort fokus läggs på
problemtyngda Holland.
"Vi är mycket nöjda med de nya lanseringarna vi gjorde förra
året; Colombia, Guatemala och Peru, som samtliga har fått en
väldigt bra start, en mycket god position och det har gått
snabbt", säger Metros vd Per Mikael Jensen i en intervju med
Nyhetsbyrån SIX.
I Latin- och Centralamerika ser Metro en stark tillväxt och
vd:n är mycket nöjd med samtliga länder där.
"I Brasilien har vi en tillväxt på 50 procent och i Mexico på
nästan 30 procent, även Chile imponerar väldigt mycket vilket
verkar mycket lovande inför framtiden", säger Metro-chefen.
Även Ryssland, med en rörelsemarginal på 45 procent under det
tredje kvartalet och 31 procent för helåret 2011, lyfter vd:n
fram.
I framtiden vill Metro växa mer i regionen och i Asien, men
vilka specifika marknader det rör sig om är för tidigt att
uttala sig om.
En annan aspekt som vd:n belyser vidare är vilken effekt
mobil media har för Metro.
"I marknader som Sverige, Danmark, Canada och Hong Kong, som
har bland den högsta penetreringen av smartphones i världen, har
vi växt i annonser. För mig är det ett bevis på att mobil media
är fantastiskt för vissa saker och tidningar är väldigt bra för
andra saker".
Rörelsemarginalen för Sverige, Metros enskilt största
marknad, visade en förbättring både jämfört med det förra
kvartalet och med föregående år.
Bakom det bättre resultatet hänförs till stor del av ökade
annonspriser tillsammans med lägre kostnader för tidningspapper.
Metro-chefen bedömer att priserna för tidningspapper kommer
komma ner även under 2012.
Under 2012 berättar vd:n vidare att Metro kommer att fokusera
och lägga stor vikt på Holland. Man har påbörjat med att
implementera en tillväxtstrategi och ser samtidigt över
kostandsbasen, i ett försök att få tillbaka det som man har
förlorat i landet.
"Relativt sett till marknaden och våra konkuurenter i Holland
så presterar vi okej. Men vi måste göra bättre", avslutar Per
Mikael Jensen.

Caroline Karlander, tel +46 31 350 64 73
caroline.karlander@six-group.se
Nyhetsbyrån SIX

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.