Du är här

2012-02-02

Metro: Ett starkt år och väl förberedda inför framtiden - VD

(SIX) Gratistidningsbolaget Metros resultat för det fjärde
kvartalet fördubblades jämfört med samma period i fjol, trots en
osäker makroekonomisk miljö. Omsättningen ökade samtidigt till
58 miljoner euro, upp från 56 miljoner euro vid samma period
föregående år. På årsbasis ökade försäljningen med närmare 71
miljoner euro.
Vd Per Mikael Jensen säger till Nyhetsbyrån SIX att han är
mycket nöjd med resultatet för såväl kvartalet som helåret. I en
tid då många företag upplever lägre försäljning är Jensen
tillfredsställd med att tidningen lyckas generera en ökad
försäljning.
"Jag anser att i och med den generella försäljningsökningen,
alla marknader kombinerat, så ger detta en stark signal,
framförallt då 2011 inte kommer att kommas ihåg som ett stabilt
år från en makroekonomisk synvinkel", säger Per Mikael Jensen
till SIX.
"Visst växte vi mycket i tillväxtländer, men även i Sverige,
Danmark och Hong Kong, vilket vi ser som en mycket god
prestation", säger vd:n och förklarar vidare att detta ger stöd
för Metros strategi att fokusera på både utvecklade och
tillväxtländer.
"Bara genom att titta på de svenska siffrorna och på
vinsterna därifrån så känns det rätt".
På nedsidan förklarar vd:n att det alltid finns saker att
förbättra, men att man i det stora hela är tillfredsställda med
rapporten. Undantaget heter Holland, som har påvisat ytterligare
ett kvartal av svaga resultat med en rörelsemarginal på 5
procent för perioden jämfört med 40 procent i fjol.
"Personligen hoppas jag att vi kan förbättra vårt resultat i
Holland, som en gång var en av våra bäst presterande marknader.
Det har till stor del att göra med krisen (i Europa, SIX anm.),
så det är inte bara vi, men när marknaden är nere, då måste vi
ut där och ta marknadsandelar", säger vd:n som samtidigt belyser
att han har stora förhoppningar och ambitioner för Holland under
2012.
Även om Metro påverkas av de makroekonomiska osäkerheterna är
vd:n optimistisk och anser att Metro befinner sig i en bra
position.
"Vi är flexibla när det kommer till att justera vår
kostnadsnivå, vilket innebär att även om vi ser en försämrad
situation i våra europeiska marknader tror jag att vi kan
anpassa oss väldigt fort. Och det är en oerhörd styrka för oss.
Den biten är svårare för de äldre, mer traditionella
tidningarna", säger Metro-chefen.
Vidare förklarar Jensen att Metro har planer för vad de ska
göra om läget försämras och intäkterna skulle börja vika.
"Jag säger inte att vi förväntar oss det, men vi har planer
om det skulle hända och är väl förberedda för snabba fall."
Marknaden mottar rapporten väl, där aktien efter en dryg
timmas handel noteras upp 8,6 procent på Stockholmsbörsen.

Caroline Karlander, tel +46 31 350 64 73
caroline.karlander@six-group.se
Nyhetsbyrån SIX

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.